Gamla-gamla badhuset

SPF-Nytt 2013-3 hade vi en bild på ovanstående fönster som sitter på ett hus ganska nära Faluån.

Så här skrev vi:

"Huset används idag som ett vanligt kontor men när det en gång i tiden byggdes var det för ett speciellt ändamål, som nog ingen av föreningens medlemmar har utnyttjat. Senare har det använts för att helt annat ändamål och i det sammanhanget har det sannolikt besökts av några av våra medlemmar."

Visst visste våra medlemmar vad det handlade om. Så här skriver Margit Gillberg och Olle Bjurbom:

"Som äldre Falubor och med barn och ungdomsåren på Kyrkbacken respektive Gruvriset så följer vi SPF:s bildgåtor med stort intresse. Så även den senaste. En solig söndag i september gav vi oss ut och besiktigade äldre hus längs Faluån. Vi fann vad vi sökte på Garvaregatan nr 3-5. Vi tror att det sk. Skyddsvärnet som bildades 1861 etablerades i Falun år 1910 i det här huset för hjälpbehövande. Vi vet att chefen för skyddsvärnet hade sitt kontor där så sent som år 1943 och i slutet av 70-talet serverades skolluncher för läroverksungdomar. Tack för en trevlig tidning. Vi ser fram mot nya bildgåtor."

Så här ser huset ut från andra sidan av ån:

Tilläggas kan att när huset byggdes på 1860-talet var det som varmbadhus. Hit kunde man alltså gå för att få ett varmt karbad, att ha eget badkar hemma var säkerligen inte förunnat så många. Den funktionen avslutades när den ståtliga borg som vi kallar "gamla badhuset" invigdes 1921 (det som revs under stort rabalder 1974).

I ån utanför fanns det en kallbadanläggning, en föregångare till de kallbad som senare har funnits ovanför Kvarnbron och på Kålgårdsudden.

Numera är huset kontor för GVT Grundvattenteknik AB. Så det har fortfarande anknytning till vatten. (Numera, 2022, är huset ombyggt till bostäder).
Om Skyddsvärnet kan du läsa på Wikipedia.