Bildgåtan - Falu Valskvarn

Se tillägg 150821 och 160310 längst ner på sidan.

I SPF-Nytt 2013-1 publicerade vi nedanstående bildgåta. Det handlade inte om att tala om var bilden är tagen. Den är tagen från Hanröbron och nedströms. Det gällde i stället att förklara vad det är som vi ser på bilden, dvs vad anordningen i slutet av muren t v har haft för funktion.

Visst fick vi in rätt svar. Kjell Westling berättar att det som syns är vattenintaget till Falu Valskvarn som (naturligtvis) låg i det som nu heter Kvarnparken. Här kan du se en bild på kvarnens utlopp i den högra åfåran alldeles intill hörnet av Kronobränneriet. Fotograf är Karl-Erik Helgesson. Tack till Lars Helgesson och Örjan Hamrin för bilden.

I boken Falun - staden som försvann skriver Örjan Hamrin:

Falu Valskvarn, vars gavel syns bakom bränneriet, hade sin entré vid Gustaf Torg. Här bedrevs handelsmalning av vete, råg, korngryn, kraft-, höns- och kycklingfoder. Kvarnen tog sin kraft ur den uppdämda Faluån och avrinningen skedde i en egen kanal som utmynnade vid Magasinsbron. Byggnaden revs på 1950-talet och kanalen fylldes igen.

I jubielumsboken Falu Elektriska Belysningsaktiebolag 1892-1967 kan man i kapitlet Den elektriska belysningens genombrott läsa följande:

Vattenkraften i Faluån var enligt en 1869 träffad överenskommelse med ett däri år 1877 gjort tillägg uppdelad mellan Falu stad och Bergslaget, vilka var för sig på var sin sida av Faluån mitt emot Borns gamla krono- och hyttgård utnyttjat sin andel av fallet. Med stadens andel drevs bl. a. en valskvarn, som länge arrenderats av handlanden Gustaf Pettersson. När arrendet, som utgick vid årsskiftet 1887-1888, nalkades sitt slut, infordrades nya anbud. Sådana ingavs av bl.a. den förutvarande arrendatorn G. Pettersson samt stadsbyggmästare G. Skarin, vilken senare tydligen därigenom sökte tillförsäkra det tillämnade bolaget dispositionsrätten till vattenkraften i ån. Stadsfullmäktige beslöt emellertid med förkastande av övriga anbud att antag det av den förutvarande arrendatorn avgivna. Arrendetiden begränsades dock till ett i stället för tidigare fem år. Arrendesumman var 5000 kronor. Det föreskrevs vid uppgörelsen att tre av kvarnens turbiner skulle få användas till en möjligen blivande elektrisk belysning i staden. Övriga turbiner skulle, om så erfordrades, få begagnas till klockan 12 på natten mot en nedsättning i arrendet av 500 kronor.

Kvarnen hade i ett tidigare skede legat längre uppströms ån där namnen Kvarntorget, Kvarngatan och Kvarngränd fortfarande minner om verksamheten - precis som Kvarnparken.

Åfåran som ledde till valskvarnen var uppenbarligen inte nykonstruerad, på en karta från 1761 finns den redovisad tillsammans. Som synes var fåran då ännu längre, dvs den började redan ovanför Hanröbron.

Tycker du att det är intressant att jämföra gamla kartor med dagens version kan du här se dagens karta.

--------------

Tillägg 150821: På Facebooksidan Falun - bilder från då och nu kom samma fråga som i vår bildgåta. I svaret hänvisades till denna sida. Men Ove Carlsson lade även ut denna bild:

Det var en intressant kartbild. Den ger en ny bild av hur vattnet leddes. Tidigare trodde jag att det avbildade betongfundamentet var själva inloppet till en kanal till kvarnen. Men på den här kartan verkar det som att det gick en rörledning ända uppe från en punkt bredvid kraftstationen - och att betongen är ett fundament som rörledningen vilade på när den korsade åfåran. Så man kanske ändå kan säga att det har varit en bro där - en bro för vatten.

Tillägg 160310:

Idag publicerade Falu kommun på sin Facebooksida nedanstående bild, tagen av Leif Kihlström, som visar vattentuben "i vinterskrud". Av all isen inser man att tuben inte var helt tät utan läckte ut en hel del vatten:

Framför kvarnen syns den lilla vattenpumpen som, liksom kvarnen, revs på 1960-talet. En likadan finns fortfarande kvar invid Nybron. Bakom kvarnen skymtar Kronobränneriets gavel.