Stridsflygare charmade faluflickor

Från språkklubb till dansklubb

Året var 1942. Andra världskriget rasade ute i världen. Många allierade bombplan störtade och nödlandade här i Sverige och flygarna internerades på olika håll. I Falun var det framförallt engelska, amerikanska och kanadensiska stridsflygare som internerades.

Stridsflygarna hade som motto: "A short but happy life" (ett kort men lyckligt liv) och de satte i högsta grad sin prägel på Falun vid den tiden, speciellt på Grand. Revymakaren Georg Thunstedt skrev bl.a. en visa om detta. De uniformsklädda piloterna var stiliga, charmiga och annorlunda än de vanliga svenska pojkarna så de fick många flickor på fall.

I Falun blev det ett stort sug efter att få lära sig engelska språket och det var flygarna som bidrog till att ENGELSKA SPRÅKKLUBBEN bildades. Det visade sig att flera var bra lärare. Sammankomsterna i språkklubben ändrades så småningom från rena lektioner till att man konverserade på engelska, lyssnade till föredrag, sång, musik m.m., allt givetvis på engelska. Några resor till England företogs också. Det var en populär klubb. Som mest var antalet medlemmar 509.

Då klubben hade sina tentakler utsträckta över hela länet bytte den namn 1971 till INTERNATIONELLA KLUBBEN I DALARNA. En av anledningarna till namnändringen var också att ordet språkklubb inte lockade som förr. Under de fortsatta åren arrangerades aftnar i olika länders tecken. Där visades vackra bilder från snart sagt all världens hörn. Det bjöds på otaliga hemlagade exotiska rätter, långväga resenärer berättade om livet på andra breddgrader. Varje träff avslutades med dans under gemytliga former.

Konkurrensen från TV-program och utbudet av olika arrangemang gjorde att antalet deltagare i klubbens möten sjönk. Det visade sig att medlemmarna helst bara ville träffas och äta middag och dansa.

Därför ombildades Internationella klubben 2008 till DANSKLUBBEN BERGUVARNA. Tre till fyra gånger per år ordnas numera fester på Grand i Falun för de som vill träffa trevliga människor, dansa och äta lite gott. Cirkeln är sluten skulle man kunna säga. Den sociala samvaron och att få äta tillsammans med andra betyder mycket, särskilt för ensamboende. Hälsoeffekterna av att dansa är vetenskapligt bevisat. Tidningen Land skriver: dansen stärker hjärnan, minskar smärta, stärker hjärtat och ökar livskvalitén, ger viktminskning, ökar fokus och koncentration, hindrar ältande och negativa tankar, förbättrar balansen. Dansklubbens nästa fest på Grand blir den 7 april.

Språkklubbar var bra för 75 år sedan men dansklubbar ligger mera i tiden.

Margareta Dunkars