Några tankar till min efterträdare som SPF Seniorerna Faluns webbansvarige
Observera att beskrivningen av hur jag har gjort inte innebär att det är så här som man SKA göra, bara en beskrivning av hur jag har gjort. Tvärtom kanske det är rätt tillfälle att ändra på saker och ting när man byter webbansvarig.
Inloggning för att redigera webbplatsen: Meddela vår medlemsregisteransvarig att du i medlemssystemet ska markeras som webbansvarig. När det är gjort loggar du in på ”Mina sidor” genom länken högst upp på vår webbplats. Har du inte gjort det tidigare är det ditt personnummer och postnummer som du ska använda, har du gjort det tidigare har du kanske ändrat lösenordet. Om du glömt det finns det en länk att klicka på för att få ett nytt tillfälligt lösenord. Klicka sedan på ”Öppna webbverktyget”.
Instruktioner om hur man redigerar webbplatsen finns på intranätet. Klicka på ”SPF Seniorernas intranät” överst på webbplatsens startsida och använd lösenordet ”gbg1939”. Det finns även en länk till intranätet när du har loggat in på mina sidor. Klicka på de ”tre strecken” och sedan på ”IT” och på ”Manualer” och på ”Webbpublicering hemsidan”. Där finns instruktioner. Läs dem!
Mitt tips: Försök inte sätta dig in i allt på en gång. Du behöver inte kunna så mycket för att få det att fungera. Ta det lugnt! När du har läst ett stycke - testa att tillämpa det. Det gör ju inget om du gör fel - det är bara att radera!
Det finns ett antal olika typer av sidor:
Startsidan. Detta är naturligtvis den viktigaste sidan, den som får besökarna att klicka sig vidare till andra sidor.
Artikelsidor. Det är sådana som jag använt för artiklar.
Listsidor. De har jag använt för t ex Möten, Resor osv.
Bildgalleri. Har jag inte använt, jag tycker att det är trevligare om bilder ligger inbäddade i texten i en artikel, dvs på en artikelsida.
Kontakta oss, styrelse eller funktionärer. Har jag inte använt, i stället har jag gjort egen sida för styrelsen genom ”Kontaktpersonlista” eftersom jag då har kunnat lägga till fotografier på styrelsen.
Kontaktpersonlista, se ovan.
Startsidan:
Startsidan består, i det skick som den är nu - det går att ändra om den, av följande block uppifrån sett:
Huvudnyheter, även kallat ”Karusellen” med fem stora bilder
Ett fält med ”annonser”. Att det heter ”annonser” behöver inte alls innebära att det är betalda annonser från utomstående. Det kan vara vad som helst.
Nyheter. Max tio stycken visas där, den senast utlagda längst upp, tidigare utlagda kan man se om man klickar på ”Nyhetsarkivet”.
Ett till block med ”annonser”.
De flesta föreningar har längst ner ett block med ”Förmåner” och ett med ”Aktuella kampanjer” (se någon annan förening) utlagda av förbundet, som jag har tagit bort eftersom vi redan har så mycket ”eget” på vår startsida - jag tror inte att besökarna på sidan skrollar så långt ner.
Jag är nog byråkrat för jag vill ha ”ordning och reda” och när det gäller att redigera en webbsida innebär det att jag inte har velat blanda information om kommande aktiviteter med referat från genomförda aktiviteter. Därför har jag valt att lägga information om kommande aktiviteter (vilket jag tror är det viktigaste för såväl föreningens arrangörer som för medlemmarna) som huvudnyheter, dvs i ”karusellen”.
Och referat från genomförda aktiviteter som ”nyheter” (ibland har jag pga platsbrist frångått detta och lagt information om kommande aktiviteter i ”nyheter” men det är bara undantagsvis).
Ett motiv till att jag har valt att göra så är att i ”nyheter” hamnar det senaste inlägget längst upp - det passar bra när det gäller referat från genomförda aktiviteter men inte när det gäller information om kommande - där vill man ju att det som ligger närmast i tiden (och som lades ut för några veckor sedan) ska ligga längst upp.
”Annonser” på startsidan.
Gå in på startsidan, skrolla ner nedanför karusellen. Bilden i ”annonsen” ska ha formatet 460*700 pixlar. Sedan kan du lägga en länk till en sida där du har mer utrymme - om man lägger för mycket text i själva ”annonsen” på startsidan blir det svårt att läsa texten.
Nyheter på startsidan.
Man skulle tro att man gör på motsvarande sätt som vid ”annons” när man skapar en nyhet. Men i stället för att skrolla ner på startsidan går man i ”trädet” till den undersida som heter ”Nyheter”. Där klickar man först på undersidan för det årtal som gäller, sedan på undersidan för månad. Därefter kan man klicka på de tre punkterna och därefter på ”Ny sida”.
När det blir ett nytt år måste du först skapa en sida med det årtalsnamnet och spara den, sedan skapa en sida med månadsnamnet och spara den och sedan på månadssidan klicka för att skapa en ny sida.
Listsidor.
Har jag använt för t ex Möten, Resor, Referat m m. När jag längst ner klickar på rutan med ”välj innehåll” och sedan på ”Skapa ett nytt block” gör jag först en rubrik och sedan några rader som jag avslutar med ”Läs här” och en länk till artikelsidan.
Rubriken brukar jag göra i ”Rubrik nivå 3”, då kommer rubrikens i jämnhöjd med vinjettbilden. Om jag väljer ”Rubriknivå 2” hamnar rubriken lite längre ner vilket jag inte tycker är så snyggt.
Det nya inlägget hamnar automatiskt längst ner. Men jag vill ju ha det senaste längst upp. Det kan man flytta genom att klicka på de tre punkterna och sedan på ”flytta upp”. Då flyttas det upp ett steg i taget. Kan bli jobbigt. Men man kan även markera inlägget och ”dra” det uppåt. Men detta fungerar för mig bara med dator, inte med paddan (som jag oftast använder). Men om man ”drar” inlägget uppåt måste man avsluta med att flytta det ett steg uppåt eller nedåt med pilen (enligt ovan) annars sparas det inte i det nya läget.
Om Facebook.
Det finns två olika typer av facebook.
Dels kan man ha en ”sida” för föreningen. En sådan används för att föra ut information om föreningen och det är bara sidans administratör som kan göra inlägg där (men alla andra facebookanvändare kan kommentera inläggen).
Dels kan man ha en ”grupp” där alla gruppmedlemmar kan göra inlägg (och naturligtvis kommentera). Är väl egentligen avsedd för att människor med ett gemensamt intresse ska kunna prata om dessa intressen.
Av någon anledning har vi såväl en sida och en grupp. Fråga mig inte varför för jag har inget bra svar - men eftersom vi nu har det så fortsätter jag med det och lägger ut samma saker på båda ställena - det tar någon sekund extra bara.
När det gäller gruppen har jag gjort inställning att alla som vill vara med i gruppen ska godkännas av gruppens administratör, dvs mig. Likaså ska varje inlägg godkännas. Anledningen till detta är att kunna undvika spam-inlägg. Det är inte ofta som det kommer förfrågningar om stt gå med i gruppen eller göra inlägg.
Men gruppen är formellt ”öppen” så alla människor kan läsa vad som där skrivs, precis som på sidan.
Jag har sett till att det finns tre till administratörer (utöver mig själv), jag har för avsikt att se till att det blir ytterligare några. De behöver inte göra något men om det skulle behövas kan de i sin tur utnämna någon ny administratör. Om jag skulle bli överkörd av en bil till exempel.
På sidan och i gruppen lägger jag i princip ut det som jag lägger på vår webbplats.
Om ni frågar hur effektivt detta är - så får ni en redogörelse här:
På sidan har vi cirka 850 ”följare”, i gruppen har vi cirka 1200 medlemmar. Totalt har vi ju i föreningen cirka 2700 medlemmar så det är bara en mindre del av dessa som vi kan nå genom vår facebooksida och facebookgrupp. Om vi lägger ihop 850 följare på sidan och 1200 medlemmar i gruppen så blir det cirka 2000 och det kan man kanske tycka är bra - men att ”lägga ihop” på det viset känns väldigt osäkert. Det kan mycket väl vara så att de 850 även finns med bland de 1200.
Och dessvärre är det inte så att vi når dessa 1200 med vår information. Facebooks algoritmer ser till att våra inlägg på sida och i gruppen bara når ett par hundra av dem. Varför gör Facebook så? Jag tror att det är för att de inte vill att vi gratis ska kunna förmedla information till alltför många - de är affärsdrivande och vill hellre att vi betalar för s k sponsrade inlägg (som alltså är betalda annonser).
Därför delar jag inläggen från vår grupp i ett antal (cirka tio) ”allmännare lokala” facebokgrupper, typ ”Faluns anslagstavla”. Och då når vi i stället ett par tusen personer - som naturligtvis inte alla är i lämplig ålder för vår förening.
Observera: När jag lagt ut ett inlägg i vår facebookgrupp så ”delar” jag det inlägget i de andra grupperna (och lägger tillven kort kommentar vid delningen), jag lägger alltså inte ut inlägget som ett nytt inlägg i de andra grupperna - allt för att anpassa mig till Facebooks algoritmer! På det sättet når inlägget fler.