Information från styrelsen

Bästa SPF-medlemmar!

Vi hoppas att alla under den pågående covid19 pandemin har det så bra som möjligt från de förutsättningar som gäller. Även om pandemin inte är över går vi mot ljusare tider, dagarna blir länge och temperaturen stiger. Det finns ljus i siktet ty förr eller senare avtar pandemin och vaccinering har kommit igång, även om den blir förskjuten i tid på grund av produktionsproblem. Det är dock viktigt att komma ihåg att vaccinet är ett skydd för oss mot svårare sjukdom. Det innebär inte att vi kan börja återgå till ett normalt leverne. Det kommer fortsatt att finnas restriktioner som begränsar våra möjligheter till umgänge och andra aktiviteter.

Besök gärna vår hemsida www.spfseniorerna.se/borlange där ni får information om aktiviteter som ni kan delta i. Aktiviteterna för närvarande har fokus på digitala aktiviteter. Föreningen har genomfört ett flertal sådana.

Det är naturligtvis frustrerande för alla som ingår i våra olika kommittéer att inte kunna genomföra de idéer som finns där vi kan träffas fysiskt. Men flera aktiviteter ligger i startgroparna som ex.vis stadsvandringar och naturvandringar vilka går att genomföra genom att hålla avstånd.

I avvaktan på att pandemin upphör är det därför viktigt att vi är rustade med aktiviteter när möjligheterna öppnar upp sig. Då kan vi bara trycka på knapparna. Förmodligen kommer det att dröja i sämsta fall till hösten så som man kan tolka de beslut som tagits angående FHM :s rekommendationer. Vi får hålla i och ut som så ofta sägs.

Vi har genomfört en årsstämma på ett annorlunda sätt på grund av pandemin än vad som är brukligt, d.v.s. vi valde "capsulam" det vill säga där ett beslut fattas utan att medlemmarna träffas fysiskt. Det innebar att styrelsen skickade ut samtliga handlingar via mail eller ordinarie postgång till de som inte har mailadresser med 6 veckors framförhållning enligt stadgarna. Sista inlämningsdatum för röstning var 16 mars och den 17 genomfördes rösträkningen. Det hade då inkommit totalt 68 röster, varav 1 var ogiltig på grund av att namn på röstsedel saknades. Det normala resultatet när vi är i Pingstkyrkan brukar vara ca 130 röster som deltar i besluten.

Onsdagen 24 mars var det årsstämma. Samtliga röstsedlar förordade valberedningens förslag, vilket innebär att alla i styrelsen sitter kvar med undantag av Eva Franklin som valt att efter 10 år i styrelsen lämna sitt uppdrag. I stället har Kjell Danielsson ersatt henne som ledamot. Beträffande kommittéerna är alla sammankallande kvar på sina poster. På hemsidan under fliken Vår förening kan se alla funktionärer som är valda för 2021.

Avslutningsvis vill styrelsen rekommendera er som har tekniken att kontinuerligt besöka hemsidan www.spfseniorerna.se/borlange där finner ni aktuell information om vad som händer och sker. Ni medlemmar som inte har denna teknik kommer få informationen via Post Nord med jämna mellanrum.

Vi är nu inne i påsktider och hoppas att ni tar initiativ till eller får telefonkontakter med vänner och anhöriga under helgen. Tänk på att det uppskattas med en signal till varandra i familj och vänskapskretsen.

Styrelsen önskar er

en trevlig och glad påsk.