2020-08-31 Höstupptakt på hembygdsgården

Orsa SPF:s höstupptakt

Den 31 augusti startade vi upp en annorlunda hösttermin ute på Orsa hembygdsgård. Vi hade tur med vädret – solen kom fram ur molnen och värmde oss skönt – det var drygt 50 medlemmar som hörsammat vår inbjudan.

Vår ordförande Carina hälsade alla välkomna och de som ville gick en tipspromenad med Orsatema runt området bland de gamla vackra husen. Under tiden spelade Orsa dragspelsklubb gamla och nyare örhängen. Lika uppskattat som vanligt.

45 medlemmar tippade eller visste svaren på frågorna. De svåraste frågorna – tyckte en del – var vilken dag sommarsolståndet inträffade i år, svaret är 20/6 kl 23.44 och vilka koordinaterna är för Orsa kyrka.

”Kökspersonalen” bjöd på korv med bröd och kaffe/te med kaka ute på gården, vilket var mycket uppskattat. Stort tack till tjejerna med Birgitta vid rodret.

Lotter såldes också och de gick åt som smör i solsken. Tack till Eva som ansvarade för det.

Tack till alla som på något sätt hjälpte till – ingen nämnd och ingen glömd – och naturligtvis tack till alla som kom och gjorde eftermiddagen till vad den blev – jättetrevlig.

Ordförande Carina tackade alla som ställde upp när vi kallade, kanske blir det en uppföljning i september.

Vinnare av tipspromenaden:
1:a pris: Ann-Kristin Hahne, 12 rätt, utslagsfråga 500 cm
2:a pris: Eva Hårdén, 12 rätt, utslagsfråga 410 cm
Lottad vinnare: Hans Larsson

Rätt rad:
1) Vilken av följande fäbodar ägdes inte av Orsabyar 1872?
X Fryksås

2) Vad heter Orsas nya kommunchef?
1 Marie Ehlin

3) ”Barn på Bränd Jons gård” är en bok om ett barns uppväxt i en storfamilj i slutet av 1930-talet i Orsa. Vem skrev boken?
1 Greta Jakobsson

4) Orsa skans ligger på Heden längs Oreälven. Vilket århundrade är den ifrån?
X 1600-talet

5) Vad är det här för blommor?
2 Guckusko

6) Vilket datum inföll sommarsolståndet i år?
X 20 juni

7) Vilket hus i centrala Orsa byter man/har man bytt takbeklädnad på i sommar?
X Kulturhuset

8) Vad heter Orsas eget digitala nyhetsorgan?
2 Orsasajten.se

9) Vad fokuserar nuvarande (före 30/8) utställning på Kulturhuset på?
1 Orsadräkten

10) ”40-årig tradition bryts” – ja, vad blev inställt i sommar?
1 Orsakajt’n

11) Vilka koordinater refererar till Orsa kyrka enligt SWEREF99?
2 N 677 62 20 Ö 47 92 30

12) Vad heter vårt nuvarande kommunalråd?
2 Mikael Thalin

Utslagsfråga) Hur långa är ordföranden, sekreteraren och kassören i Orsa SPF tillsammans?
517 cm (161 + 165 + 191)

Text: Karin O-H