Orsa Pop60 Revival Band

Underhållning med 60-talsmusik på Majstångsbacken

Vid söndagens Musikcafé fick vi lyssna till Orsa Pop60 Revival Band från Orsa.
Medlemmarna hade inte mer än hunnit bänka sig vid de vackert dukade borden
innan denna suveräna orkester började spela. Stämningen blev inledningsvis riktigt hög och handklappningen kom igång. Efter första låten hälsade Börje Elofsson både gamla och nya medlemmar välkomna samt presenterade orkesterkillarna i tur och ordning. Birger Nylén på gitarr, Ken Nilsson, gitarr och ukulele, Pelle Klockar på trummor och bas samt Håkan Blomberg, bas, sång och trummor.

Efter detta drog orkestern igång med riktigt medryckande 60-talslåtar och även lite Rock´n Roll. De berättade också för oss hur var och en hade kommit in på denna musikaliska bana. För en del hade det börjat redan i denna skolsal som de nu spelade i.
The Shanes, från Kiruna, var mycket bra på sin tid. De var en av Sveriges populäraste band och nästa år firar popgruppen 50 jämnt. Vi fick även lyssna till en låt av USA-födda Johnny Rivers. De fortsatte sedan med Leva Livet som Lill-Babs sjöng på 60-talet. Allsång blev det också tillsammans med låten If I had a hammer,
Beatles fanns också med på reportoaren med I saw her standing there och Hold me med Lennon/McCartney. En fransk låt som Towa Carson och Lasse Lönndahl sjöng tillsammans var Visa mig hur man går hem och där blev det spontan allsång från publiken. Det blev den sista låten från dessa spelglada och genommusikaliska killar.
Börje Elofsson tackade dessa fina musikanter för deras medverkan och de fick stora applåder ifrån publiken, men som krävde en låt till. Då spelade de Beatles I call your name. Lottdragning genomfördes och Resekommitténs Gösta Helldal informerade om Cinderellakryssningen den 12 dec.

Ordf. Stig Sjöholm berättade att Maj-Lis Burtus och Bert Persson hade lämnat in 4-5 remisser till KPR. Han tackade samtidigt "kaffetanterna" för det goda hembakade brödet till kaffet. Stig informerade även om när man skall byta till vinterdäck och tackade sedan alla som kommit hit idag.

Text och bilder:
Ing-Mari Kullander