2017-01-18 Medlemsmöte med musik

Musikalisk start på vårens program

Skolsalen på Majstångsbacken fylldes snabbt på onsdagseftermiddagen av SPF:s medlemmar. Börje Elofsson hälsade alla varmt välkomna denna vackra vinterdag.
Vi drar igång en ny säsong med lite ny information om utskicket av programbroschyren och hur den kommer att distribueras i framtiden. Han berättade även om att vi (SPF) äger huset på Majstångsbacken och denna sommar har ena långsidan målats om eftersom solen har blekt det så mycket. Fönstren är även de nymålade.
Stig Nilsson, Nicke Göthe och Bertil Skeri

Vi har ju alla kommit hit för att lyssna på tre musikaliska herrar, nämligen Bertil Skeri, Nicke Göthe och Stig Nilsson, som under applåder från publiken stegar in i salen.
Stig Nilsson säger att de har en reportoar, men att det är inte är säkert att de följer den till punkt och pricka. Vi kommer nog att improvisera en hel del också. Men första låten vi spelar är en vals ifrån Röros i Norge. De fortsatte sedan med Evert Taubes Rosa på bal. Nicke Göthe berättade att han spelat med Benny Andersson redan år 1987, där de gjorde en skiva tillsammans, men som aldrig gavs ut. Efter detta spelade de Födelsedagsvals till Mona av Benny Andersson. Fiolen min blev nästa, som var en önskelåt ifrån publiken och som var komponerad av Jon-Erik Öst. Annas visa av Leif Göras var nästa önskemål och den spelades med stor inlevelse från dessa duktiga, genommusikaliska spelmän. De fortsatte med Karins Konfirmationslåt, även den av Leif Göras, Lindgrens Tivoli samt Viggen. De avslutade med Per-Erik Moraeus, Koppången, som blev mycket uppskattad av publiken och därmed långa applåder för deras fina musik.

Maj-Lis Burtus slog ett slag för patrullering på kvällar i Mora. Det har ju varit så mycket av skadegörelse den senaste tiden. Det vore bra om vi var flera som kunde gå omkring på strategiska platser, eller köra bil runt i samhället. Kanske det kan "störa" eventuella brottslingar. Pensionärer i Värmland har stor erfarenhet av detta och menar att denna patrullering gjort stor nytta.

Olika kommittéer framförde sina budskap och därefter var det dags för lottdragningen. Ordf. Stig Sjöholm efterlyste någon som var villig att sköta om Hemsidan. Mötet avslutades med kaffe och hembakat bröd.

Text och foto, Ing-Mari Kullander