Anvisningar & Lathundar

Allmänt

Den nya  Dataskyddsförordningen, GDPR ställer en del nya krav vid registrering av medlemmar och även vid publisering, se separat GDPR  information nedan.

• Publiceringsregler - Reportage i tidningar och på hemsida från föreningens aktiviteter. Information vår hemsida, se här.
  • Kan vara lämpligt att påminna/upplysa om det vid varje tillfällen.

Dokument

• Alla dokument ska sparas i .doc, .xls eller .pdf format innan man skickar dokument vidare. Detta för att alla ska kunna öppna dokumenten, med rätt formatering, även om man inte har senaste program av tex Word eller LibreOffice.
  • Använd mallar, se här

Föreningsaktiviteter

Försäkringar

Intranät

• Logga in via "Mina sidor" på hemsidans start sida, se här.

Klubbvärd-Teknik

Medlemsregister

-------------------------------------------------------------------------------

Informationshantering

Mediakontakter

Årsmöte

GDPR (Dataskyddsförordningen)

GDPR, den nya dataskyddsförordningen, trädde i kraft 25 maj 2018 och påverkar alla branscher, företag, organisationer som hanterar personuppgifter.

Samtyckesblanketter vid fotografering vid olika sammankomster

• Beträffande GDPR och bilder på hemsidorna har förbundet tagit fram förslag på samtyckesblanketter som vi kan använda vid fotografering på möten och andra sammankomster. Redigera gärna i dokumenten så att de passar era behov.

• Dokumenten ligger på intranätet under rubriken ”Styrande dokument och handlingsplaner” och ”Integritet – personuppgifter på webben"

Se också information på  vår hemsida.

Lotterilagen

Många föreningar ordnar lotterier av varierande omfattning och karaktär och det uppskattas av medlemmarna. Frågorna är också många om vad som gäller. SPF  har därför tagit fram bifogad text om just lotterier.

STIM

Nytt avtal tecknat mellan SPF Seniorerna och Stim (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå), se här.

Kan jag ha kvar musiken i bildspel med avseende av vårt avtal med STIM om jag lägger upp video på hemsidan?

• Du kan lägga ut musik i mindre omfattning på hemsidan. Vi har ett avtal för musikanvändning på hemsidor också. Blir det omfattande användning kan det hända att vi behöver utöka avtalet, det beror på hur många som tittar/lyssnar m.m.

Monica Almquist
    Ekonomichef