2022-11-23 Företagsbesök på Logisnext, f.d. Atlet

Vi är många som sett ATLET:s anläggning på infarten till Mölnlycke och funderat på dess verksamhet. Ove Sjöstrand verkade där i 35 år och ger oss ett bildreportage från Vintergäckens studiebesök.
Som bonus får vi "inside information", direkt från hjärtat.

  • Knut blev utsedd till hedersdoktor av Chalmers Tekniska Högskola

Företagsbesök på f.d. Atlet 2022-11-23

Fotoreportage av Ove Sjöstrand

Vi var ett gäng Vintergäckare som samlades i lektionssalen hos Atlet (som nu bytt namn till Logisnext), och fick en genomgång av företagets VD Martin Björkroth.

Atlet startades av Knut Jacobsson 1958. Första lokalen där vissa kritiska komponenter monterades låg mitt inne i Göteborgs centrum på Korsgatan 20, den låg på 4:e våningen, så dom stora och tunga komponenterna fick lyftas upp på utsidan och tas in och ut genom fönsterna. Det gick bra ända tills en montör tappade en tung lyftcylinder i golvet så att rappningen på taket i våningen under föll ner. Där  bodde en revisionsfirma .

Då blev det dags att hitta en annan plats att montera på, det blev i Kållered. Redan på den tiden fanns det anknytningar till Mölnlycke, Knut hade hört att det fanns en man som hette Ingemar Arvidsson som sålde byggmaterial billigt i Benareby, och det passade den ekonomiske Knut bra. (Även jag köper gärna där priserna är låga). En gång när jag kom upp till Ingemar berättade han att Knut kommit dit en gång samtidigt som Buss-John var där. Både Ingemar och Buss-John såg tydligt att Knut var bekymrad. Knut berättade då att han just kommit från banken för att få banken för att få ett lån på 10.000: - för att kunna köpa material och tillverka fler truckar men banken hade sagt nej. Då sa Buss-John, det kan du få låna av mig och betala tillbaka när du kan, så då kunde Knut fortsätta att tillverka truckar. Att Knut började med just truckar var en ren tillfällighet, han ville starta något eget och hade sett behovet av motorsågar. När han sa upp sig på Volvo ville dom att han stannade ett halvår till. Under det halvåret startade både Huskvarna och Jonsered sin tillverkning av motorsågar så det fick bli något annat och eftersom Knut arbetat med logistikprogram på Volvo så låg truckar nära till hands.

.

År 2007 sålde familjen Jacobsson företaget till Nissan och därefter har några fusioner ägt rum. Idag heter företaget Logisnext.

Efter informationen fick vi en rundvandring i produktionen.

Vi fick se hur inkommande material kontrollerades, därifrån lagras materialet in i ett 12 meter högt lager. Sedan plockas materialet ut till varje specifik truck, det görs med plocktruckar där föraren följer med upp i plockkorgen och plockar aktuella detaljer för varje specifik truck. Chassiedetaljer och mastdetaljer svetsas ihop och flyttas till måleriet och därifrån till monteringslinjen där detaljerna från lagret möter upp. När trucken är färdigmonterad går den till slutkontrollen där kvaliteten kontrolleras. Hittas det några fel, rapporteras det och tas upp på morgonmötet med ledningsgruppen dagen efter då beslut tas om någon åtgärd måste vidtagas för att undvika att det upprepas. Innan en ny truckmodell går i produktion får den genomgå en simuleringstest där truckens förväntade strapatser simuleras, det kan handla om tuffa vibrationer.

.

                 

Vi fick möjlighet att provsitta en ny truck.

Även personalen tas väl omhand. Tunga lyft undviks med lyfthjälpmedel och en fysioterapeut finns på plats en dag i veckan och alla incidenter som skulle kunna medföra risk för personskada rapporteras till ledningsgruppens morgonmöte även om ingen personskada skedde. Det finns också planer på att anställa en psykoterapeut för att ta hand om personalens inre problem och stress. En välutbildad Första Hjälpen-grupp finns också som har haft tillgång till hjärtstartare sedan minst 25 år, då Atlet blev det första privata företag som hade en hjärtstartare. Jag var med och startade gruppen och en dag när jag hade gått i pension och var ute och gick med hunden ringde en medlem i gruppen och berättade att dom räddat den första arbetskamraten med hjärtstartaren och han lever enligt uppgift än.

.

                                     

Här syns Knuts och Ragnvis barn på en skjutstativtruck. Från står vänster Lilian, Monica, Marianne som ett antal år efter denna bild togs övertog VD-posten efter pappa. Sittande syns Lisbeth och Margaretha.

.

Knut var en allkonstnär som VD, han behärskade allt från teknik, ekonomi, och försäljning.  Här fördjupar han sig i en konstruktionsdetalj. Det han kanske inte var lika bra på var personalfrågor, men då hade han sin fru Ragnvi vid sin sida, hon var en av de mest utåtriktade personer jag träffat.

Här är det en nyutvecklad plocktruck som får uppmärksamhet.

.

Knut blev utsedd till hedersdoktor av Chalmers Tekniska Högskola

Eftersom jag själv började arbeta på Atlet. Som 29-åring och blev den första konstruktören med el och elektronikutbildning hos Atlet så har jag några minnen jag tänkte dela med mig till er som orkat läsa ända hit.

Jag blev kvar i 35 år och gick i pension här.

Hur kan man arbeta så länge på samma företag? Förklaringen är nog att tekniken var helt olika i början och i slutet. I början var det mestadels kontaktorer och motorer och i slutet datoriserade styrsystem. Plocktrucken till exempel styrdes automatiskt med en slinga i golvet liknande det som dagens gräsklippare gör. Skillnaden är att gräsklipparen väger runt 5 kg och kryper fram, plocktrucken väger 4 ton och går i 12 km/tim i gångar med bara 10 cm spel på varje sida.

Dessutom har jag gjort en ovetenskaplig uträkning på hur mycket längre jag hade behövt sitta i bilen om jag till exempel Hade jobbat på Volvo under dessa 35 år och kommit fram till att det skulle bli 12 337 timmar

Den gången jag såg Knut allra gladast var när vi på Hannovermässan ställde ut en truck som gick helt förarlöst i en gång och tog in och ut pallarna efter information från ett datorsystem. När jag kom ner till mässan kom Knut raskt emot mig med ett lyckligt leende och berättade att det var bara vår truck som fungerade, i alla konkurrenttruckar stod servicepersonalen djupt koncentrerade för att få igång sina truckar.

Ett märkligt personalärende fick jag själv uppleva. Jag kände vid ett tillfälle att arbetsuppgifterna gick mig över huvudet så jag tog upp det med min närmaste chef. Vi pratade igenom situationen och fick ner arbetsuppgifterna till 100% av arbetstiden, men när jag var på väg ut sa han att det var en annan fråga han ville ta upp, det var om jag kunde ta hand om framtagningen av en ny plocktruck som projektledare, och det lät ju så spännande så jag tackade ja.

.

En bild av kuriosa är denna på dom som vi kallade Tjejligan. Det unika är att Anki Johansson med den röda tröjan är hon som var med på besöket och är en aktiv funktionär i Vintergäcken

Besöket avslutades med en frågestund i lektionssalen och med tanke på hur många frågor som kom upp konstaterade jag att det var en mycket engagerad grupp som gick hem.

Text och bild: Ove Sjöstrand

Inlägg 2022-11-27: Bengt G Bengtsson, 0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com