VÄLKOMNA till SUPERKONSERT på Råda Rum den 20 november.  PROGRAMBLAD

Leif Allvin har förberett ett introduktionstal för konserten. Men eftersom vi hellre lyssnar på artisterna kommer talet här, så att alla kan läsa på och vara förberedda. Se det som ett PROGRAMBLAD, som alla rekorderliga tillställningar har.
VÄLKOMNA!

Öppning supereventet 20 nov

Talet som inte kommer att hållas

Kära församling

Välkommen till Sveriges och kanske världens modernaste Församlingshem.

Denna byggnad designad av salig kyrkoherden Gårenberg har allt i modern teknik

• Reception
  • Denna eventsal med plats för 800 personer och modern ljud-visionsutrustning
  • Kök och matsalar
  • Bar med fullständiga rättigheter
  • Administrationslokaler och sammanträdesrum
  • Förskola i bottenplan
  • Barnens djurpark och äventyrskulle
  • Vacker begravningsplatsRåda kyrka är näst populär i Göteborgsregionen att gifta sig i
  • Toaletterna är något extra. De är samkönade, vilket innebär att män och kvinnor använder samma lokal. Tvättrännan saknar vattenkranar. Lyft endast händerna mot Himlen så kommer det vatten.

Om Gåreberg tänkte på Israels folk som vandrat i öknen och kom till Horeb uttorkade, kan man spekulera i.

Moses slog då sin stav mot klippan och det kom vatten ur en sten, men slå inte på armaturerna.

Konserten körs i två delar och i pausen kan ni testa vattenbruset.

Till er som inte är medlemmar i Vintergäcken vill jag säga att vår kassör Barbro Månsson har ett extra fint erbjudande till Er.

Om ni passar på att fylla i ansökan och betala medlemsavgiften 250 kr, (för resten av året och hela 2023), i god tid före den 30 november, så får ni ett presentkort på 250 kr, som kan användas till våra resor, studiebesök, teater med mera. (Detta erbjudande gäller även för de som ansökte om medlemskap på månadsmötet den 17 november).

Om ni inte redan vid entrén utnyttjat detta, så tag chansen i pausen.

Vi gör ju detta event som en värvningskampanj för att få nya medlemmar i Vintergäcken.

Det tråkiga med en pensionärsförening är ju att medlemmar helt naturligt lämnar jordelivet så vi måste fylla på med nya.

Vintergäcken har nu cirka 840 medlemmar.

”Hello musik lovers !”

Leif ”smoke rings” Andersson var en jazzkåsör i Sveriges radio på 60-talet. Han spelade gamla jazzplattor och talade inspirerat om jazzklubbarna i New York.

Han hade aldrig varit i New York.

Povel Ramel 100 år 2022

Detta firades överallt  bland annat med Ramellerian på Trägår´n i våras år 2022.

Povel Ramel började sin bana som jazzpianist. Sedan kom en massa crazyprogram i Sveriges radio.

Genombrottet kom 1944 med schlagern ” Johanssons boogie-woogie vals”.

Knäppa filmer med bland andra Martin Ljung. Man glömmer inte Knäpp-upprevyn och tältturnén över hela Sverige.

Underbara krogshower på Berns.

Alla vackra melodier, framförda med våra toppmusiker och sångerskor, tex Ta av Dig skorna, Kokosnöten, Gräsänklingsblues m fl.

Underhållning i TV med Sven Olssons trio och underfundiga texter.

Utdelning av Karamelladiktstipendiet. - Listan är lång

Varifrån har vocaltrion ”Smoke Rings Sisters” fått sitt namn?

”Smoke Rings Sisters”, vår vocaltrio hörde jag första gången för några år sedan och de sjöng till Lennart Johansson storband dvs ” Smoke Rings Big band” på en konsert i Kungälv. De slog knock på publiken.

Gruppen bildades 2011 för att göra en konsert men det blev många fler och är nu mycket populära

Gruppen består av Sara Ljunggren, Theresa Skjolden, Stina Klintbom.

De sjunger i vanliga fall evergreens, swing- och jazzlåtar från 1920-60-talet med stor intensitet.

Men i kväll blir det andra toner. Swing till Povels underbara texter

Förebilder för vocalgruppen är Amerikanska grupper som  Andrew Sisters, som bland annat sjöng in ”Rum and cocacola”

Det var även populärt med vocalgrupper på 50-talet i Norden, som Harmony sisters från Finland men de sjöng  en annan  repertoar via  hembygdsprofil tex Konvaljens avsked. Då oerhört populära.

Gentlemen and Gangsters

Gentlemen and Gangsters, detta underbara och oerhört populära dixielandband spelar i hela Europa på Lindy hop -och ölfestivaler och på 2 lång Teater på Andra Långgatan i Göteborg en gång i månaden.

De har spelat på Bolåsa Värdshus för Vintergäcken 3 gånger.

Där har vi haft musik, mat och dans samt väckelsemöte med allsång. Jazzmusiken togs ju upp från New Orleans till Frikyrkorna och den svängiga musiken som tex” Ovan där och Pärleporten”.

G-g spelar med swingkomp ,.vilket beror på att de har akustisk -och elförstärkt gitarr i stället för banjo.

Ledare och förste trumpetare är Pål Walfridsson uppvuxen på Öckerö. Kan man påstå att han spelar västkustjazz?

Den riktiga västkustjazzen spelades i Los Angeles på 50-talet och var s.k. cool jazz. Den var lugn och utövades av bland andra Gerry Mulligan, Bob Brokmeyer, Chet Baker och Stan Getz, som även införde Bossanovan med inspiration från Brasilien och kompositören Gobin.

Men nu skall det bli andra toner och inte så lugnt utan hot swing med Povel Ramels musik.

Välkommen PÅL , G-g och Smoke Rings Sisters och fira Povel 100 år !

Leif Allvin

Inlägg 2022-11-18 : Bengt G Bengtsson, 0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com