2022-01-20 Månadsmöte med Negar Zarassi och Lowe Pettersson

"Ännu en högtidsstund på Kulturhuset...Det må vara att januarivädret var kylslaget, men man blir riktigt, riktigt varm om hjärtat när man lyssnar på Negar Zarassi. Hennes charmiga beteende, lättsamma ”mellansnack”, familjära utstrålning och underbara sång värmer verkligen långt in i själen", skriver Claes Green nedan.

Claes Green:

Ännu en högtidsstund på Kulturhuset

Vi var drygt 60 personer som hade vågat trotsa det kyliga vädret för att samlats i Kulturhusets stora sal denna gråkalla januarieftermiddag. Självklart betydde det rådande pandemiläget att vi inte ens nådde upp till det angivna maxantalet om 80 besökare. Men för oss som var där blev det ännu en högtidsstund med sångerskan Negar Zarassi och pianisten Lowe Pettersson.

Det är nu nästan exakt 3 år sedan vi första gången fick uppleva denna duo och vad vi har väntat. För den som inte hört dem tidigare kan det finnas anledning att helt kort nämna att Negar Zarassi föddes i Iran och kom sedan till Sverige som treåring tillsammans med sin familj i början av 80-talet. Efter sedvanlig skolgång utbildade hon sig i sång och är nu en strålande sopran med mycket stor bredd på sin repertoar. Vi fick uppleva underbara tolkningar i olika genrer av musik som t.ex. visor, ballader, samba, musikal och opera.

Negar berättade att hon inom kort kommer att resa till London för att delta i programmet ”Persia’s Got Talent”, en slags internationell motsvarighet till det brittiska talangprogrammet Got Talent, där enbart personer som talar persiska deltar. Man kan ju jämföra våra 60 åhörare i kulturhuset med den publik på över 35 miljoner exil-iranier, som hon där kommer att nå via internet.

Det må vara att januarivädret var kylslaget, men man blir riktigt, riktigt varm om hjärtat när man lyssnar på Negar Zarassi. Hennes charmiga beteende, lättsamma ”mellansnack”, familjära utstrålning och underbara sång värmer verkligen långt in i själen.

Mellan några av hennes stycken fick också pianisten och ackompanjatören Lowe Pettersson visa sin virtuositet med några härliga pianosolon.

Självklart blev det mycket applåder och stående ovationer efter denna oförglömliga upplevelse. Vi tackar för att vi åter fick förmånen att få lyssna till henne och önskar henne ett stort ”lycka till” inför hennes resa till London.

Claes Green

Marianne Friman tackade Lowe och Negar med tal och blommor respektive choklad.

Och vi andra måste också tacka programkommittén för dess arbete med att fixa denna dessa underbara artister.

Negar bad oss också att notera den 27 februari i kalendern. Då ger hon en konsert med anledning av sin första skivlansering. Fler detaljer om detta kommer senare på hemsidan.

Inbjudan till månadsmötet HÄR

Text: Claes Green

Bild: Bengt G Bengtsson

Inlägg: Bengt G Bengtsson (0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com )