Månadsmöte torsdag den 21 oktober kl 15.30, Hulebäcksgymnasiet (föranmälan önskas)

Vi får höra Storsextetten (i form av en kvartett) bjuda på gamla trevliga låtar från förr och vi får möjligheten att sjunga med. Avgift 60 kr, (betalas på plats) inklusive fika och chans på vinst i lotteriet. Inte medlem i Vintergäcken? Läs nedan!

• Ulf Ripa spelar eufonium och håller i gruppen. Lennart Johansson spelar Barytonhorn, Olle Persson ,Tuba och Jörgen Friman klarinett.

Vi inleder med kaffe och en kort information, varefter vi erbjuds underhållning av Ulf Ripa, Lennart Johansson, Olle Persson och Jörgen Friman.

Storsextetten - bjuder på gamla trevliga låtar från förr och förhoppningsvis stämmer också alla Vintergäckare in och sjunger med. Musikanterna hör hemma i Mölnlycke Blåsorkester – som i år fyller 75 år – och som nu äntligen vaknar till liv igen efter att oförskyllt legat i ide under under alltför lång tid. Musiken bygger på en gammal musikalisk tradition. I Sverige var s k mässingsextetter allmänt förekommande fram till 1930-talet. De bestod av ett mindre antal mässingblåsare och ibland även en trumslagare. Populariteten var mycket stor och man spelade både till dans och underhållning. I vår bygd fanns sådana blåsargrupper redan under sent 1800-tal. Vår blåsorkester har sitt ursprung i en sextett som blev en oktett som så småningom gradvis på 1940-talet tog form av en blåsorkester.

Avgift 60 kr, inklusive fika och chans på vinst i lotteriet.

Kostnad 60 kr, betalas på plats, Swish eller kontant (jämna pengar, tack). Inklusive fika och chans på vinst i lotteriet.

För att veta hur mycket kaffe vi skall brygga, är det önskvärt med en föranmälan till spfvgack@gmail.com eller tel 070 188 65 25 före 17 okt.

Är du inte medlem i Vintergäcken?

Kom då till Hulebäcksgymnasiets matsal och anmäl dig som "provmedlem". Värdkommittén "tar hand om" dig och tycker du att det verkar intressant, kan du därefter bli medlem för 250 kr. Avgiften gäller då för resten av året och hela 2022.

Inlägg: Bengt G Bengtsson (0739-47 27 70, bengt.g.bengtsson@gmail.com )