Var varsam och var vaksam, men var inte rädd!

...var Lars Sundlings budskap på fredagens föredrag i Fabriken.
Och med oss fick vi uppmaningen att inte vara rädda för att använda internet, samt många tips på hur vi kan vara goda konsumenter.

Föredrag 2019-10-18, Fabriken

Kommunens konsumentvägledare, Lars Sundling inledde dock med att direkt namnge företaget MobileGroup Nordic AB/Telefonihuset, som ett företag som vi absolut inte skulle ha något med att göra, då de nonchalerar alla gängse regler.

Samma sak gäller kringresande entreprenörer. s.k. "asfaltläggare", som numera erbjuder de mest varierande tjänster, men som ofta erbjuder bekymmer.

Med Lars engagemang som föredragshållare riskerar ingen åhörare att somna. Och många skratt blev det också.

Lars Sundling gav oss några enkla regler:

  • Om man när man vaknar på morgonen inte haft för avsikt att byta telefonoperatör eller elleverantör och inte heller planerat något annat inköp, så skall man inte heller göra det efter en telefonuppvaktning.
  • Det är jag som kund som bestämmer vad jag skall köpa och om det jag köpt uppfyller de krav jag ställt. Det är produktutveckling och inte gnäll, att anmärka på avvikelser.
  • Vid köp på nätet, kolla först om det går att komma fram till företagets kundservice.
  • Dito vid köp av flygbiljetter är det avgörande att namnen på biljetten är samma som i passet.
  • Ett problem som seglat upp är batteri till el-cykeln. Det är inte självklart att man får ett nytt, även under garantitiden.
  • Risk för att få tömda bankkonton är mycket liten, med lite varsamhet och vaksamhet.
  • Sak samma med kapad identitet, eller för den delen kapad adress.
  • Däremot uppmanades vi att flytta sparpengar med noll-ränta till nischbanker, med bättre ränta.
  • Minska matsvinnet genom att titta, känna och lukta. Pruta på lindirgt skadad mat (gäller för övrigt alla inköp).
  • Använd internet för att köpa "utgången" mat.

Vi blir alla bättre konsumenter efter detta inspirerande föredrag.

Bilden när Håkan tackar Lars för ett fantastiskt föredrag skulle kunna vara tagen på Square Dance-kursen.

Vid problem med konsumentfrågor, tveka inte att kontakta:

Lars Sundling, konsumentvägledare
031-724 61 80
konsument@harryda.se

Vid problem med och dator/internet, kontakta kommunens IT-volontärer, via

Mats Svensson, fixare
telefontid mån–fre kl 8–9: 031-724 67 47
mats.svensson@harryda.se

 

Text: Bengt G Bengtsson

Bild och bildtext: Ove Sjöström