2019 02 21 Årsmöte med nostalgitripp, med Årsmötesprotokoll

Avgående ordföranden Gunnar Häggström lotsade som vanligt snabbt genom agendan. Därefter följde en mängd avtackningar och till sist en nostalgiorgie, med Ulf Magnussons föredrag "100 år i bilder- Mölnlycke nu och då". NU MED PROTOKOLL!

Ett rekordstort antal medlemmar (168) hade anslutit till årsmötet.

För Siv Hallberg och Maj-Britt Kjelbye var det sista dagen på jobbet. Kanske den lättaste då dagens entré var gratis.

Den stora tillslutningen skapade en viss trängsel vid kaffeutskänkningen.

GH började som vanligt med en parentation för de medlemmar som lämnat oss under året.

Därefter körde han igång årsmötesförhandlingarna.

I rask takt klubbades:

Därefter informerades om att:

• För 2020 kommer betalningsavi i januari, direkt från förbundet (central uppbörd).
  • Det traditionella lotteriet upphör. I stället kommer några mindre priser att utlottas på entrébiljetten vid kommande månadsmöten.
  • Resekommittén meddelade att det finns ett fåtal platser kvar till Hisult,   Älvdalen  och  Berlin.

Och så var det dags för Gunnar Häggström att dela ut belöningar i form av silvernålar och/eller tulpaner, och tacka för långt och troget arbete. Här följer några bilder. Vissa personer fanns inte på plats och andra fastnade inte på bild. För komplett lista, se protokollet.

Berit Nordenmark  Ulla Almqvist och Lena Rona
 Christer Magnusson  Maj-Britt Kjelby och Siv Hallberg
 Gunnar Jernström  Jan-Erik Johansson

Men obönhörligen kom vi fram till avtackningen av Gunnar för de 16 år han varit ordförande i Vintergäcken.

Birgitta Loftäng, som också varit aktiv i förenigen i 16 år höll TACK-talet som något förkortat löd:

"...TACK Gunnar för allt ... ... ... ...
...Nu tycker jag att vi alla reser på oss och säger unisont:  TACK Gunnar".

ÄNTLIGEN!!! var det så dags för Ulf Magnussons föredrag "100 år i bilder- Mölnlycke nu och då". För det var ju av denna anledning så många dök upp?

Ja det räckte inte med 100 år, det blev snarare 125 år. Men vad gör det när vårt minne är så kort? Vilket UM visade oss på, när ingen kunde knäcka att det var så sent som 2000, som korvkiosken och bussarna höll till där systemet ligger i dag.

Och det blev en massa igenkännande nickar och utrop allt eftersom bildvisningen fortsatte.

Det där skjulet kommer jag ihåg, men jag kommer inte ihåg var det låg. Är det vid ån?

Mölnlycke hade eget damlag i fotboll, redan innan det fanns damfotboll. Alltså också före Öxabäck!

Och detta var väl i centrum?

Ett stort tack till Ulf Magnusson för ett underbart föredrag.

Och håller man ett bra föredrag kan man få en så här go kram.

Text: Bengt G Bengtsson

Bilder : Ove Sjöstrand