Månadsmöte torsdag 16 januari, kl. 15.30, Hulebäcksgymnasiet. "På kryss med Taube"

Vi börjar redan i januari med ett stänk av saltvatten och sommar i Bohuslän, när trubaduren Martin Bagge och litteraturvetaren David Anthin förärar oss programmet "På kryss med Taube"!

Nu kommer trubaduren Martin Bagge och litteraturvetaren David Anthin till Vintergäcken med programmet " På kryss med Taube"! Många har följt de två seglarna, både i konsertsalar och i Göteborgs-Postens "Världens gång", när de under de senaste somrarna turnerat i Bohuslän med segelbåt - den gamla kostern "Flory" som Lasse Dahlqvist sjunger om i Dans på Brännö brygga.

Idén till turnén kommer från boken "På kryss med Ellinor", där Evert Taube beskriver sin resa runt Sveriges kust med kosterbåt 1922, från Stockholm till Strömstad. Bagge och Anthin, som säger sig göra en "bildningsresa", blandar lättsamt musik och berättelser. De håller just nu på att sammanställa en dokumentärfilm om Taube.

– "De flesta ser nog Evert Taube som en glad och sorglös bohem. Tvärtemot den gängse bilden vill vi presentera ett mångfacetterat konstnärskap. Lyssnaren får möta allkonstnären Evert Taube, från den tidiga kabaréscenens glade gamäng till den lärde nationalskald han var vid slutet av sitt liv", säger David Anthin, som är en av våra främsta Taubeexperter, och producent för Evert Taubes värld på Liseberg. "Vi vill att publiken skall få höra både kända och okända taubevisor", säger Martin Bagge, som som nyligen utsågs till hedersdoktor vid Göteborgs Universitet.

Avgift 60 kr, inklusive fika och chans på vinst i lotteriet.

År du inte medlem i Vintergäcken? Inga problem! Kom och anmäl dig som provmedlem. Verkar det trevligt är du välkommen att anmäla dig som medlem.