Konstskaparna, 2019

Vintergäcken har två konstgrupper, KONSTSKAPARNA och FÄRGKLICKARNA. Båda har under november haft utställning på biblioteket. Läs Inger Hutts och Ove Sjöstrands referat om KONSTSKAPARNA. Blir du intresserad av att delta i gruppens verksamhet finns ett par platser lediga.

• Utställning på Konsthyllan

Att ha ett mål, få syssla med något man tycker om, lära sig nya saker, skapa och visa upp, samt lyckan att få ett erkännande för resultatet är viktigt. "Men viktigast av allt är nog den sociala samvaron. Vi delar högt och lågt och har roligt tillsammans. Det blir många skratt inte minst under vår fikastund".

Ungefär så kan man sammanfatta Inger Hutts berättelse nedan, och det låter faktiskt mycket som vår idol, Anders Hansen.

Se också presentationen av gruppens nuvarande medlemmar, samt länkar till tidigare referat.

Inger Hutt:

KONSTSKAPARNA har funnits i nästan 15 år. Vi som grundade den träffades vid Lena Lavéns kurs "Flödande Akvarell" våren 2005.

De första åren höll vi till i "M-huset" bredvid Elon. Miljön var inte sund och huset skulle rivas. Inför detta faktum kom Vivianne Landström på en bra idé. Genom att gå med i SPF Vintergäcken, kunde vi få tillgång till i den då nyrenoverade Ateljén i Mölnlycke Kulturhus. Vi bedriver fortfarande vår verksamhet där. Vi träffas på onsdagarna och har lokalen mellan 10.00 och 14.00.

Vi uppskattar Kulturhusets personal och deras engagemang. Konsten har premierats från början i Kulturhuset och det värdesätter vi som utövar densamma.

Av de ursprungliga medlemmarna finns endast undertecknad kvar.

Under november månad hade vi en utställning på KONSTHYLLAN.

De flesta av oss målar akvareller men även akryl och andra tekniker används, dock inte olja. Vi delade upp gruppen som fortsatte att växa i två och den andra halvan målar olja och andra tekniker i en lokal i Fabriken. FÄRGKLICKARNA har haft utställning samtidigt som oss i den nedre planet av Kulturhuset.

Ibland bjuder vi in någon lokal konstnär som kan inspirera oss till att testa nya tekniker. Senast besökte Karin Grönlund från Mölndal oss och pratade om hur hon skapar sin konst. Det var mycket givande. Vi lär oss av varandra och är pigga på att pröva på nya sätt att måla. Vår ledare Britt-Marie gick en kurs i porträttmålning i somras och har delat med sig av sina erfarenheter. Vi tipsar varandra om bra litteratur i Akvarellteknik och om våra egna lyckade och eller mindre lyckade projekt.

Men viktigast av allt är nog den sociala samvaron. Vi delar högt och lågt och har roligt tillsammans. Det blir många skratt inte minst under vår fikastund.

Från vänster: Yvonne Petersson, Britt-Marie Setterstig, Inger Hutt, Kerstin Winberg, (stående) Maria Schubert (Gäst), Birgitta Svensson och Eva Karlsson.

Vi välkomnar nya deltagare till våren. Det finns ett par platser lediga. Kontakta Britt-Marie Setterstig, tel 070 770 46 72.

Vi trivs bra i den fina miljön och sänder tacksamma tankar till Bibliotekets personal och till Vintergäcken, som står för vår hyra. Att vara medlem i Vintergäcken, bjuder på tillgång till många andra aktiviteter, som resor och kulturella jippon, ibland förlagda till Kulturhuset.

Välkomna att besöka oss en onsdag.

Inger Hutt

Medlemmarna i full färd med att skapa konst.

Britt-Marie Setterstig

Yvonne Petersson

Kerstin Winberg

Eva Karlsson

Birgitta Svensson

Inger Hutt

Tidigare referat om Konstskaparna.

Konstutställning 2015

Konstutställning 2014