Östersjön runt 23-31 maj 2017, nu med PDF

Åter efter nio dagar i österled. Till landskap, länder, kultur och historia som var en vit fläck för många av oss. Så mycket har vi lärt oss att det finns mycket mer att se och studera om våra grannländer i öst. Läs referat från dagen i Gdansk och sammanfattning. NU OCKSÅ PÅ UTSKRIFTSVÄNLIG PDF

• Gdansk 1945

Reseberättelsen för utskrift på PDF

Vi är nu hemma från vår upplevelseresa i österled. Här följer länkar till rapporterna för de olika delsträckorna:

1. Mölnlycke -Tallinn
  2. Tallinn-Riga
  3. Riga-Vilnius
  4. Vilnius
  5. Vilnius-Mikolaiki
  6. Mikolaiki-Gdansk

För att göra reseberättelsen komplett följer nedan också ett referat från Gdansk och en summering.

Jag kommer också att få fler bilder från resan. Dessa blir tillgängliga med länkar, och jag meddelar när bildlänkar är klara.

Gdansk, 29 maj 2017

Buss till Gamla stan och rundvandring med lokal guide. Som utgångspunkt för vandringen skall man ha bilderna från 1945 på näthinnan.

Återuppbyggnaden av Gamla stan har beskrivits i ARKITEKTUPPRORET
"Gdańsk – betydligt mer än bara en teaterkuliss"

Redan tidigt på dagen är här ett myller av folk.

Som byggare/ingenjör slås jag av alla detaljer, som i sammanhanget måste tagit mycket tid och kraft.

Och naturligtvis blir jag imponerad av återställningen av Kranen. På kajen finns denna fina modell av kranen.

I kranen finns två ekorrhjul där några persomer trampar på. Hemska tanke om de snubblar.

Mer detaljer om kranen finns i Polska

Och allra mest imponeras jag av Mariakyrlkan, (länk till Gdansk Guru), med plats för 25.000 personer.

Vi gjorde en avstickare till Sopot, för att andas lite sjöluft och se hur det fina folket har det på semestern.

Eftermiddagen var fri och den njöt vi i fulla drag med att vandra i Gamla stan och utefter hamnen, sitta på trottoarserveringar och njuta polsk soppa, glass och kaffe. Samtidigt som vi lyssnade på gatumusikanter och kollade folkvimlet. En alldeles perfekt eftermiddag.

Vi var många som utnyttjade "ledigheten" på detta sätt vilket bekräftas av Monica Green:
"Vi hade en trevlig dag för oss själva när vi fick ströva på gågatan i Gamla stan. Vi slog oss ner på en restaurang i solen och drack kaffe på ett annat ställe där det var trevlig service. Vi åt glass och en tårtbit och mitt emot stod en kille och spelade saxofon, gamla melodier. Det var en underbar eftermiddag".

Så var det dags att åka till färjan för transport till Karlskrona och vidare till Mölnlycke.

Sammanfattning

För att göra det enkelt gjorde jag en ovetenskaplig intervjurunda bland några medresenärer innan avfärd till färjan. De fick svara på följande fyra frågor:

1. Vad har gjort störst intryck på dig under resan?
  2. Vad är ditt allmänna omdöme om resan?
  3. Är det något du ville haft annorlunda?
  4. Kan du rekommendera resan till en vän?

Person A

1. Det var det att det såg så ryskt ut, lite grått tyckte jag och trist kanske det såg ut, samtidigt som det var nybyggda hus som visade att de var på gång, lite västerländskt. Men det är inte sagt att det är bättre att bli västerländsk.
  2. Det har varit intressant och jag har fått veta mycket om saker jag inte haft så stort hum om. Den här efterkrigstiden och allting.
  3. Det har varit lite rörigt med informationen, jag skulle vilja ha ett program för varje dag, mer detaljerat. Dom lokala guiderna tar varit enormt duktiga, men det har varit svårt att höra ibland så det hade varit bra om de haft röstförstärkare.
  4. Ja det tycker jag, men med vissa justeringar på den här informationsbiten.

Person B

1. Jag är mest imponerad av den återuppbyggnad som man har kunnat göra. Av byggnader och städer som var så förstört efter kriget. Det tycker jag är imponerande.
  2. Jag tycker det har varit en bra resa.
  3. Nej egentligen inte. Jag tycker att det har fungerat bra.
  4. Jag kan rekommendera resan. Men jag vill rekommendera att man läser historien på innan man reser till de här länderna som vi inte vet så mycket om.

Person C

1. Det är hela historien om Baltikum som gjort intryck på mig.
  2. Ja den har varit bra.
  3. Jag hade kunnat tänkt mig att denna dan (Gdansk) hade vi inte behövt utan att vi kunde åkt hem i går kväll. Men det har varit trevligt i alla fall.
  4. Det kan man visst göra.

Person D

1. Det är den goda stämningen i Vintergäcken. Jag är ny, så det är första gången jag är med i gruppen. Det var positivt förvånande. Man har en medkänsla och bryr sig om varandra. Sen är det givetvis allt vi har fått sett i Estland, Lettland, Litauen och nu i Gdansk. Det är helt fantastiskt. Och en stor eloge till busschauffören Peter, verkligen trygg körning.
  2. Besvarat i tidigare svar.
  3. Jag är nöjd. Möjligtvis att man kommit in till hotellet något tidigare inför middagen. Det blir jäktigt att duscha och klä sig och så snabbt ut igen.
  4. Jag kan verkligen rekommendera den här resan.

Jan-Erik Johansson tackade Malle för allt det engagemang hon visat, och Peter för den trygga körningen.

Och vi övriga skall tacka Resekommittén för den fina resan.

En liten privat reflektion: I de baltiska länderna är man stolt över sitt land, medlemskapet i NATO och medlemsskapet i EU. I till exempel Litauen flaggas det på alla tillgängliga flaggstänger med Litauens nya flagga, den gamla flaggan, NATO-flaggan och EU-flaggan. Jag blev därför beklämd när vi kom till GöteborgsOperan och där vajade sex stycken randiga flaggor. Vad trevligt det vore om alla invånare i Sverige och Europa välkomnats till Operan med några svenska flaggor och EU-flaggor.

Bortsett från detta så är det dags att se fram emot nästa resa, då vi återvänder till Karlskrona.