Spelman på taket, Malmöoperan

Den 24-25 november kunde vi njuta av en operaföreställning och en rundtur i Malmö. Läs Gullvi Backmans referat och se några bilder från resan.

  • Öresundsbron från Lernacken

På fredagens resa söderut gjorde vi en paus vid foten av Hallandsåsen på "Sveriges bäst  bevarade Empireslott", Skottorps slott, och fick fika i en historisk miljö.

Efter inkvartering på Triangeln och en stunds avkoppling var det dags att promenera till Operan. 

Malmö Operas stora scen invigdes 1944, mitt under brinnande världskrig. Men tanken lanserades redan 1903 och beslut om byggstart togs 1937. (Bild Gunilla Persson).

I foajén serverades vi en middag med tallrisbrässerad lax och variation på anka innan det var dags att bänka sig för föreställningen. 

Läs Gullvi Backmans referat:

 

"Spelman på taket

Vi var ett 20-tal SPF:are från Mölnlycke som fredagen den 24 nov. såg Malmöoperans uppsättning av musikalen Spelman på taket.

Musikalen bygger på den rysk-judiske författaren, S.Alejchems. roman "Tewje mjölkmannen", som skildrar den fattiga judiska befolkningens liv i tsartidens Ryssland.
Att göra en musikal baserad på en verklighet full av fattigdom och elände kan tyckas hopplöst, men librettoförfattaren J.Stein och kompositören J.Bock tillsammans med sångtextförfattaren S.Harnick har lyckats åstadkomma en färgstark och medryckande musikal med ett tema som fortfarande är rykande aktuellt, och som i början på 60-talet gjorde sitt segertåg över världen.

Malmöoperans uppsättning av musikalen är traditionell i sin dekor – det fattiga huset där mjölkmannen Tewje och hans fru sliter och arbetar för att få livet att gå runt – med bara döttrar i familjen, som det gäller att få bortgifta, så rikt som möjligt, med hjälp av äktenskapsförmedlerskan.

Philip Zandén i huvudrollen spelar och sjunger sin roll med inlevelse och bravur och Golde – spelad av Katarina Ewerlöf - och de tre döttrarna sjunger också med den äran.
Ändå är det körsatserna med den moderna, underbara klezmermusiken och de rytmiska tonerna, när dansarna - speciellt de manliga - fullkomligt tar andan ur oss åskådare med sin skicklighet i östeuropeisk, medryckande folkdans vid den äldsta dottern Chavas bröllop. Till slut fick hon gifta sig med den fattige skräddaren, som hon älskar – och inte med den rike slaktaren som föräldrarna ville.

Den ensamme fiolspelaren på taket, de återkommande pogromerna och den lilla människans tillkortakommanden är temat som flätats in fint i föreställningen – liksom den enskilda människans okuvliga kraft, galghumor, envishet och trots allt tro på en ljusare framtid, som gör Spelman på taket på Malmöoperan till en mycket sevärd och musikaliskt härlig upplevelse.

Gullvi Backman"

 

Väl åter till hotellet förfasades de flesta av den omåttligt högljudda "dansmusiken". Denna trängde dock inte upp till hotellrummen.

På lördag guidades vi runt i Malmö.

Efter en tur ut till Lernacken avslutades turen vid "Turning Torso". Det ger en känsla av yrsel att titta upp efter fasaden. Tack och lov är ju byggnaden trots allt statisk. Det finns ju de som vill bygga roterande torn.

Med ett uppehåll för "Sopplunch" på Strandhotellet i Mellbystrandtrand, var vi hemma vid 17-tiden. Efter en härlig utflykt.