Månadsmöte den 6 april, med Olle Niklasson

Med yviga gester och stor kunskap beskrev Olle Niklasson den intressanta utvecklingen för de världsunika "Landshövdingehusen" från mitten av 1800-talet fram till slutet av 1930-talet.

• Bilder: Ove Sjöstrand

Gunnar Häggström hälsade de 105 medlemmarna välkomna med ett speciellt välkommen till nya medlemmar.

Gunnar Häggström:

• Trots att fakturorna sändes ut sent på grund av det strulande medlemsregistret, har 95 % nu betalt avgiften.
  • Från distriktsstämman rapporterade GH om att Barbro Månsson är invald i distriktsstyrelsen, samt om de motioner som behandlats.
  • Seniormässa i Landvetter den 11 maj. Funktionärer till Vintergäckens monter efterlystes. Kontakta GH.
  • Strandvillan är uppsagd till årsskiftet. Alternativa lokaler värderas.
  • På grund av den höjda hyreskostnaden i Råda Rum, har avgiften för månadsmöten höjts till 60 kr. Detta inkluderar alltså lokalhyra, kaffe och fralla samt ersättning till föredragshållare/underhållare. Tyvärr kan ingen reducering av avgiften göras för den som inte vill ha kaffe, då detta är den lilla delen av kostnaden.
  • Varning för bedragare som vill att man svarar JA, för att få en röstprofil. Så man skall tydligen komma ihåg att förneka sitt namn, när någon ringer upp och frågar.

Inger Green

• 10 april är sista betalningsdag för utflykten Barer Bärs och Brännvin. Se till att betala så de på kölistan får chansen.
  • För utflykten till Ragnhildsholmen är kölistan nu avarbetad så där finns ännu chans att anmäla sig. Sista betalningsdag den 2 maj.
  • Flera intressanta utflykter väntar till hösten.

Jan-Erik Johansson

• Ett intressant informationsmöte för "Östersjöresenärer" hölls i Strandvillan.
  • Närmaste dagsutfärd är till Kosteröarna den 8 juni. Anmälan till Jan-Erik J senast den 5 maj.
  • Den 24-25 november går färden till Malmö och Spelman på taket. Också där anmälan till Jan-Erik J senast den 8 september.
  • Flera intressanta resor är i röret, bl.a. Karlskrona, Falkenberg och Sandefjord .

Ulla Nordström

• Presenterade två nya föreställningar av "The Phantom of the Opera" på Göteborgsoperan den 18 och 22 november.
  • Och påminde om tidigare annonserade föreställningarna på Oscarsrevyn  den 12 och 21 oktober.

Så var det dags för Christer Magnusson att presentera dagens föredragshållare.

Läs sammanfattning av Jan Kilnäs:

Föredrag av Olle Niklasson:
"Landshövdingehus, Arkitektur och Arkitekterna".

Olle Niklasson berättade och visade bilder om de världsunika Landshövdingehusen i Göteborg.

På 1870-talet var bostadsbristen i Göteborg betydande.
Efter många bränder, som sedan mitten på 1660-talet och fram till 1800-talets början härjat i Göteborg, förbjöds trähus högre än 2 våningar år 1855.
För att få plats med så många lägenheter som möjligt, ville man ändå bygga hus med 3 våningar.

Victor von Gegerfelt kom på idén, att bygga första våningen i tegel och kalla den för en förhöjd källare.
Han har också ritat "Fiskekörka", Sociala huset m.fl. byggnader. Han var stadsarkitekt, hade eget arkitektkontor, var byggmästare och direktör för ett tegelbruk.

På 1870-talet godkände landshövdingen i Vänersborg typritningen för hus med en våning med tegel och 2 med trä. De kom att kallas "Landshövdingehus".

Av de 3290 landshövdingehus som byggdes i Göteborg, finns idag bara 1380 kvar. Bl.a. revs alla i Annedal 1971.

Under 1900-talet ritade flera olika arkitekter Landshövdingehus. Fasaderna blev påverkade av olika stilar: Klassisism, nyrenässans, jugend, nationalromantik, funkis m.fl. Alla med sina speciella uttryck. En arkitekt som ritade flera Landshövdingehus var Ingrid Walberg, Sveriges första kvinnliga arkitekt, som hade eget arkitektkontor.

Landshövdingehus uppfördes fram till 1939.

2017-04-06

Jan Kilnäs

Bilder: Ove Sjöstrand

Hela församlingen, inklusive "vår meste undervisare" i grenen gamla byggnader, satt som förhäxade av föredraget.