Höstresa till Bergen

I en fin turistbuss rattad av Per Nordin, Nordia Resor reste 42 medlemmar på en tre dagars resa till Bergen 23-25 sept. 2019.

• Utsikt från Flöyen

Tre dagars resa till Bergen 23-25 september 2019

I en fin turistbuss rattad av Per Nordin, Nordia Resor reste 42 medlemmar på en tre dagars resa till Bergen. Färjan Moss-Horten tog oss över Oslo-fjorden. ICA Runes försåg oss med färdgodis. Efter lunch i Rødberg gick färden vidare via Geilo mot Hardangervidda. Här var snöstolparna redan på plats. Fjälltopparna i Haugastøl var snötäckta. Vi gjorde en kort paus vid det pampiga vattenfallet Vøringsfossen med hänförande utsikt över Måbødalen.

Bergen lärde vi känna genom en stadsrundtur med en mycket duktig lokalguide. Trots storstaden har Bergen verkligen småstadscharm och präglas av sina vackra trähus. Troldhaugen är ett hus och var hem åt kompositören Edvard Grieg och hans fru Nina. Hemmet står oförändrat sedan Griegs dagar och paret Grieg ligger begravda på egendomen. Några av oss hann också med en tur med bergbanan upp till Flöyen, varifrån vi hade en fantastisk utsikt över staden. På kvällen åt vi middag på vårt hotell Thon Hotel Bristol.

På hemresan hann vi se stavkyrkor i Rodal från 1300-talet och i Uvdal. Den senare ritad av arkitekten Henrik Bull 1893. Vi stannade även till vid Låtefossen (Tvillingfossen) som är ett 165 meter högt vattenfall i Odda kommun. Det är speciellt eftersom det består av två separata bäckar som strömmar ner från sjön Lotevatnet. Bussen tog oss vidare till Sandefjord där vi gick ombord på färjan Color Line och åt vår middagsbuffé innan landstigning i Strömstad och fortsatt bussfärd hem.
Text och bilder Mona Johansson

Stort tack till resekommittén, Nordia Buss och ICA Runes Kållekärr, som på olika sätt bidrog till att göra vår Bergen resa till ett så lyckat arrangemang.

Se fler bilder i bildarkivet.