Resa Skatelöv

Inbjöd till resa i det blå den 20/4 2015

• Välkomna

Se foton: klicka på länken!

Klockan 8.00 reste vi på hemlig resa från Föreningslokalen Grimslöv mot solen. Vi var cirka 55 deltagare från föreningarna Skatelöv, V.Torsås och Härlunda. Första uppbehållet gjordes för morgonfika på "Peppes konditori" i Lessebo. Sedan åkte vi vidare mot Boda och stannade vid "Hönsalottas Luffarmuseum." Där möttes vi av Nanna Elverhöj som sjöng och spelade dragspel och vi bjöds in till muséet på en välkomstdrink. Stig "Alex" Andersson berättade humoristiskt och inlevelsefullt om luffartiden, luffarkonst och livet i glasriket. Han och Nanne varvade med sång och musik och roliga historier. Vi serverades mat med smålandstradition, såsom isterband, kroppkakor, ostkaka m.m. Det visades luffarmålningar och trådarbeten, en populär sysselsättning bland luffare. Det blev en riktigt trevlig och givande dag. Tack Janne och Birgitta i Skatelöv som ansvarade för den hemliga resan!!