Historik

Virestads Pensionärsförening har en ca 50-årig historia. Landsbygden var vid starten mera befolkad än idag och ett behov av en förening för att samla pensionärerna växte fram.
Enligt protokoll hölls sammaträde i Hilda och Johan Nilsssons hem i Sjöarydden 1 oktober 1965 där Virestads Opolitiska Förening bildades. Inbjuden ordförande från KOP i Växjö redogjorde för föreningens uppgift och mål.
Fru Hilda Jöransson, Älmhult redogjorde i ett inspirerat anförande om hur deras förening hade det.Åsavgiften bestämmdes till 5 kr per medlem och år.
Till interimstyrelse valdes: Ordf. Herman Svensson, Lycket. Sekr. Johan Nilsson, Sjöaryd. Kassör AronJohansson,
Eneryda samt handl. Erik Svensson och Erik Ljungkrans, Ingarör.
1966 hölls så första årsmötet i Virestads sockenstuga den 6 mars och 30 medl. var närvarande. Ledamoten av distriktstyrelsen Hilda Jöransson höll föredrag.
Prästen Lennart Nygren höll en tankeväckande betraktelse.Valda till styrelsen blev samma som interimstyrelsen.
Johan Nilsson utgav också Veteranposten - En pensionärspublikation.
Föreningsverksamheten bestod av styrelsemöten i hemmen, kvartalsmöten ambulerande mellan Eneborg, Virestadssalen och bygdegården i Bråthult. Innehållet var pensionärsfrågor, information, underhållning,resor,studiecirklar m.m.
1970 valdes Gunnar Johansson till ny ordf. och i styrelsen ingick Erik Johansson, Degersnäs, Inis Andersson,Eneryda, Astrid Bengtsson, Bäckhult och Majken Ohlsson, Fanaholm - alltså även damer. Föreningen var nu länets största
med 222 medlemmar.
1976 beslutades om övergång till avd. 11 inom KOP till Sveriges Folkpensionärers Riksförbund.
1986 fick vi beteckningen Virestads Förening nr 411 av Sveriges Pensionärsförbund SPF.
1990 infördes motionsdansen, som en del i friskvården.
1999 fick vi datorer till servicehuset och kunde starta studiecirklar i data.
Detta år startades också Boulen.Detta var ännu ett steg i friskvården.
Genom åren har föreningen format sig i tiden. Vi har representation i kommunala Pensionärsrådet och en god samverkan med grannföreningar och distrikt.
Antalet medlemmar 2017-10-24 är 161.
Sidan senast uppdaterad 2017-10-24