Ett lyckligt vinnar-par från SPF Ljungby i Bridge-DM

Tjugosex bridgespelare från hela Kronoberg gjorde upp om vinnartiteln i Distriktsmästerskapet.
Tävlingen ägde rum i Grimslövs Föreningslokal den 15 september 2022.

• Förväntansfulla spelare inför tävlingen
  • Bridge-veteranerna Christer Karlsson och Nils-Ragnar Sandberg
  • Samtliga bridge-spelare vid DM i Grimslöv
  • Det lyckliga vinnarparet från Ljungby Ove Finnhult och Lars-Ove Karlsson
  • Förväntansfulla spelare inför tävlingen
  • Bridge-veteranerna Christer Karlsson och Nils-Ragnar Sandberg
  • Samtliga bridge-spelare vid DM i Grimslöv
  • Det lyckliga vinnarparet från Ljungby Ove Finnhult och Lars-Ove Karlsson

Visst är det roligt och spännande att få mötas i en bridgetävling.
SPF-distriktet hade utlyst tävlingen som gick av stapeln i Grimslövs Föreningslokal den 15 september. 26 spelare hade anmält sig och vi möttes som alltid av kaffe och kaka vid ankomsten.
Tävlingsledare var Janne Grimeke och han hade förberett alltsammans minutiöst. Efter välkomsthälsning och instruktioner inför dagen, kunde så spelet starta.
Som vanligt breder en andlös tystnad ut sig kring borden i lokalen då vi granskar våra kort. Budgivningen sker genom att vi lägger fram våra bud på bordet och efter att tre passkort passerat i följd har vi uppnått slutbudet. Nu gäller det för spelföraren att försöka uppnå sitt kontrakt. Allt detta försiggår under sträng tystnad. Resultaten skrivs in i elektroniska dosor som lagrar uppgifterna under tävlingen. Efter avslutad tävling förs samtliga resultat till en dator som räknar fram en slutgiltig resultatlista.
Efter halva speltiden tog vi en lunchpaus och vi begav oss till Grimslövs värdshus, där man alltid serverar god husmanskost till förmånligt pris.
Mot slutet av tävlingen känner man som spelare en stor trötthet. Allt tankearbete som krävts tar ut sin rätt. Nu väntar man under stor spänning på resultatlistan som datorn skriver ut.
Så tillkännager Janne Grimeke slutresultatet:
1. Ove Finnhult - Lars-Ove Karlsson  169p
2. Roland Olsson - Ronny Renevall  152,8p
2. Åke Axelsson - Åke Erlandsson  152,8p
4. Christer Karlsson -Nils-Ragnar Sandberg 143p
5. Conny Jonsson - Berit Byström 135,4p
5. Annika och Bertil Krantz 135,4p
härefter följer övriga par.

Resultatet känns totalt omtumlande för det vinnande paret, som med stor glädje får mottaga pris i form av kaffe. Det stora priset är dock hedern, att få representera länet i förbundsmästerskapet, som sker den 19-20 november i Ullared.
Övriga par som placerade sig väl, fick även de kaffe med sig hem och ett ytterligare kaffepris lottades ut till ett lyckligt par.

Vi tackar Grimslövs bridgeklubb med Janne Grimeke i täten för allt arbete de lägger ner för att anordna SPF:s bridgetävlingar.

/ Ove Finnhult, ledamot i distriktsstyrelsen