SPF Ljungbys månadsmöte den 12 december

” Lång väntan på jul….” var temat den 12 december då SPF-seniorerna samlades för sitt sista månadsmöte detta året. Siv från Ljungby och Agneta från Lagan underhöll oss med julberättelser från förr med tomtar, jättar och troll, om pepparkakans härkomst och om Selma Lagerlöfs barndomsminne och många fler historier.
Mellan berättelserna sjöng SPF:s egen kör under ledning av Lottie Jernberg Bergman julsånger vi alla känner till, Goder Afton, Lusse lelle, Staffan var en Stalledräng och många fler. Åsa Prytz ackompanjerade vid pianot.

• Kören sjunger julsånger
  • Körledare Lottie dirigerar
  • Siv i berättartagen
  • Agneta berättar en saga om tomten
  • Tack till världens bästa berättare!
  • Trivselkommittén som fixat julkaffet
  • Goda lussekatter smakar bra!
  • Våran egen Tage framför Tomten
  • Samtal vid fikabordet!
  • Glada miner vid fikabordet!
  • Kören sjunger julsånger
  • Körledare Lottie dirigerar
  • Siv i berättartagen
  • Agneta berättar  en saga om tomten
  • Tack till världens bästa berättare!
  • Trivselkommittén som fixat julkaffet
  • Goda lussekatter smakar bra!
  • Våran egen Tage framför Tomten
  • Samtal vid fikabordet!
  • Glada miner vid fikabordet!

Som vanligt hälsade ordförande Karin Bondesson välkommen och passade också på att tackade alla medlemmar som hjälpt till under året och arbetat för att skapa trevliga aktiviteter och social samvaro i vår förening. Hon hoppades också att ännu fler medlemmar ska kunna engagera sig i olika arbetsgrupper.

Så välkomnade Åsa Prytz dagens gäster, Siv och Agneta att kliva fram på scenen och vi fick gå in i sagans värld och höra många spännande berättelser från förr i tiden, om jättar, tomtar och troll, men också egna minnen av en jul på 50-talet, om pepparkakans ursprung och om Selma Lagerlöfs julafton som barn.

Vi fick höra berättelsen om jättarna runt sjön Bolmen och om hur det gick till när vi fick alla öar i Bolmen. Det är nämligen tack vare jätten som kastade grus som vi fick så många öar i Bolmen. En annan saga handlade om trollen i Kuggaberg, de som hade guld, ädelstenar och diamanter.

Så fick vi lära oss sagan om en hustomte utåt Ryssby och hur det gick när tomten kände sig snuvad på den goa snörklicken på julgröten - en riktigt kuslig berättelse om hur det kan gå när tomten känner sig lurad på konfekten. Vi fick nämligen veta att tomtar kan bli rysligt arga.

Siv berättade om pepparkakans ursprung, att den kommer från Mesopotanien och hon berättade också att de romerska krigarna alltid hade en pepparkaka i fickan, eftersom pepparkaka har en lugnande effekt på både sinnet och magen!

Vi fick också höra om tomtegubben som höll ordning på drängen och skipade rättvisa i ladugården och om den småländska riksdagsmannen som tog sig hem till Småland vid jul på en flygande häst. Om lantbrukarparet Stina och Gustav utanför Ryssby som hade två herar som utvandrat till Amerika och som väntades hem till julen, men som aldrig kom… en sorgesam saga, som kanske var sann.

Så avslutade Siv med en varm julberättelse av Selma Lagerlöf, berättelsen om när Selma, som  alltid önskade sig böcker, fick en bok på franska och hur hon envist kämpade för att översätta och förstå innehållet. Och till sist berättade Agneta en fantastisk saga om jultomten.

Det var verkligen med inlevelse och fantasi som berättelserna spreds i rummet och spännande var det ända till slutet!

Sen bjöds vi på kaffe och lussekatter och ingen annan än vår egen Tage Otterholm framförde Tomten av Viktor Rydberg med sån inlevelse och fantasi att man kände att man var på plats i midvinternatten!

Slutligen tackade Karin Bondesson alla SPF-are som kommit och önskade oss en God Jul och ett Gott Nytt ÅR!