Emilia Linderholm berättar om sitt liv och sjunger

Under rubriken "Med pensel och ton från Stockholm till Tolg" berättar Emilia Linderholm om sin konstnärliga resa där musiken turades om med konsten att vara den viktigaste uttrycksformen för henne.

• Kören sjunger
  • Emilia Linderholm
  • Emilia berättar om en rolig incident i sitt liv.
  • Före mötet hjälper Karl-Gustav till med att fixa fram frallor.
  • Borden ska dukas och servetter läggas fram. Lasse fixar detta.
  • Tjejerna i köket får även smaka sina alster.
  • samtal runt kaffeborden.
  • Rundabord-samtal kring ett kvadratiskt dito.
  • Det bjöds på mycket information.
  • Kören sjunger
  • Emilia Linderholm
  • Emilia berättar om en rolig incident i sitt liv.
  • Före mötet hjälper Karl-Gustav till med  att fixa fram frallor.
  • Borden ska dukas och servetter läggas fram. Lasse fixar detta.
  • Tjejerna i köket får även smaka sina alster.
  • samtal runt kaffeborden.
  • Rundabord-samtal kring ett kvadratiskt dito.
  • Det bjöds på mycket information.

Ordförande Gun Oscarsson hälsade ett hundratal SPF-are välkomna till månadsmötet.

Kören under ledningen av Lotte Jernberg Bergman inleder med att sjunga tre schlagers; ”Mjölnarens Irene”, ”Säg det i toner” och ”Nu tändas åter ljusen i vår lilla stad”. Som vanligt var Åsa Prytz vid pianot.

Så hälsades månadsmötets gäst Emilia Linderholm välkommen upp på scenen av ordförande Gun Oscarson. Under rubriken ”Med pensel och ton från Stockholm till Tolg” berättade Emilia om sin livsresa, från uppväxten i Vaxholm och om sin konstnärliga resa där musiken turades om med måleriet att vara den viktigaste uttrycksformen för henne.

Hennes spännande berättelse varvades med sånginslag a capella från operans och folkmusikens värld; Carmen, egna texter och fler visor av Gösta Linderholm var exempel ur repertoaren. På scenen bredvid henne står två av hennes konstverk uppställda på staffli, kvinnofigurer i varma expressiva färger.

Familjen bodde i Vaxholm, strax norr om Stockholm, men vistades också under längre tider i Härjedalen och i Provence. Föräldrarna Gösta och Lena Linderholm har varit viktiga och uppväxten var fylld av musik, konst och kärlek. När Emilia var tio år gammal hände något stort i hennes liv. Operadirektör Thomas Jahnke flyttade in i grannhuset i Vaxholm och där föddes hennes första stora längtan till operans tiljor. Hon fick kontakt med operans värld och den ljuva musiken blev hennes målbild i livet. Hon utbildade sig till operasångerska och längtade till de stora scenerna. Det blev många år i musikens värld förknippat med hårt arbete och disciplin. Så småningom kommer hon till insikt om att hon längtar mer och mer efter att måla och sjunga fritt. Idag är sången och måleriet två viktiga beståndsdelar i hennes konstnärskap.
Sedan 2012 är hon bosatt i den lilla byn Tolg utanför Växjö, där hon lever tillsammans med sin sambo och de två barnen och där hon också har sin ateljé. Sedan 2014 har hon haft stort genomslag med sin konst och har utställningar runt om i Sverige, men även utomlands. Sången och musiken genomsyrar hennes skapande och mycket av hennes inspiration kommer ifrån dansens och operans värld. Emilias sinnliga måleri är intuitivt i varma expressiva färger.
Livsresan handlar om längtan. Det är viktigt att våga ta tag i det man vill göra i livet, avslutar Emilia.
Ordförande tackar Emilia med en blomma för en spännande och stark berättelse om hennes livsresa och för ljuvlig sång.

Information av ordföranden m.fl

En trappa ner serverades vi kaffe och en härlig ostsmörgås. Därefter följde information.

Ove Finnhult informerar om hemsidan och uppmanade åhörarna att titta in där. Vidare informerar han om att SPF Ljungby kommer att starta fler studiecirklar undre 2022, t ex om Opera.

Karin Bondesson informerar om Julbordet den 3 december kl.18.00 i Södra Ljunga. Några platser finns kvar.
Vidare informerade Karin om besöket på Ahlbergs bil den 30 november kl. 10.00-12.00. Informationen handlar om elbilar och leasingavtal. Några platser finns kvar.

Berndt Petersson informerar om föreningens ekonomi som är god och att föreningen fått fler medlemmar. Han berättade att Våffelcaféet i Mariakyrkan samlade 52 medlemmar. Han berättade också att styrelsen kommer att ordna ett nytt våffelcafé under mars månad, eventuellt på Grand. Mer information kommer senare.

Lars-Erik Lund informerade om Tackfesten som kommer att arrangeras i början av februari. Lokal är ej bestämd. Lotteriet ger bra intäkter för föreningen och vinsten kan användas för att bjuda medlemmarna på något extra vid tillfälle.

Gunn Persson informerade om gemensam fredagslunch den 26/11 kl. 13.00 på Asian T4. Ingen föranmälan.

Lars Oscarson gjorde en förfrågan om intresset för en enklare form av vinprovning, Elementär vinkunskap. En intresseanmälan kommer att läggas ut vid kommande månadsmöte för att undersöka intresset. Minst 10 anmälningar krävs för att genomföra en sådan utbildning.

Till sist presenterar Gun Oscarson föreningens funktionärer för olika aktiviteter, såsom promenader, bridge, bowling etc.

Gun informerar även medlemmarna om valberedningen nomineringsarbete och uppmanade medlemmarna att anmäla sitt intresse för ev. uppdrag till valberedningen. Kontakta valberedningen; Per Bergman, Helge Nilsson, Tage Otterholm.

Den 31 januari 2022 kommer styrelsen att hålla ett informationsmöte för nya medlemmar. Mötet kommer att annonseras i tidningen.

Till sist tackade ordförande Gun Oscarson medlemmarna och avslutade mötet.