Inspirationsdagen 22 sept 2022.

Ansvariga för Folkhälsa, Trafik och Rekrytering/Marknadsföring ute i föreningarna bjöds in till en Inspirationsdag i Växjö Företags Center i Räppes ändamålsenliga lokaler.

REFERAT FRÅN INSPIRATIONSDAGEN DEN 22/9 2022

Distriktsstyrelsens ansvariga för grupperna Rekrytering & Marknadsföring, Folkhälsa och Trafik bjöd in till en Inspirationsdag i Växjö Företagscenter i Räppe torsdagen den 22/9. 72 medlemmar deltog i dagens program.

Distriktsordförande Jan Johansson hälsade välkommen och presenterade ansvariga i de olika grupperna som marscherade in på scenen på välkänt olympiamanér. Jan Johansson lämnade efter några väl valda ord över estraden till Lars-Göran Abrahamsson, verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan. Han introducerade oss i hur vi skapar ett vinnande lag. Han betonade bland annat vikten av att samarbeta, vara lyhörd, ha engagemang och avslutade med orden Engagemang, Lust och Glädje!

Maria Fogelström från Region Kronobergs Trafikmedicinska enhet informerade om enhetens verksamhet. Hon gjorde oss uppmärksamma på olika orsaker till att vi äldre inte alltid är så bra bilförare, vad som kan orsaka att man inte bör köra bil längre men även vad man kan göra för att kunna fortsätta köra. Vi fick veta att vi genom ett test kan få ett begränsat körkort för att till exempel köra i närområdet och till affären.

Fysioterapeut Sofia Backåberg föreläste på temat ”Säker träning i hemmet”. Varför det är viktigt att fylla på sin rörelsebank genom hela livet! Hur jag kan stärka min balans, styrka och rörlighet säkert och enkelt hemma! Hon berättade också om ett program man kan ladda ner (gratis) - MOVE Improve som verktyg för förbättrad rörelsekvalitet.

Det öppna torget – Ansvariga för områdena Folkhälsa, Rekrytering & Marknadsföring samt Trafik hade för respektive område valt två ämnen som de anser är angelägna att få belysta. Vi tar vara på ALLA era synpunkter till vårt framtida arbete. TACK för era bidrag!

Efter fikapausen ledde Gunilla Holmström Bokor oss i allsång ackompanjerad med bygelgitarr. Dagens gästartist avbröt Gunilla mitt i allsången på ett humoristiskt sätt. Gästartist var Carina Engman från Hovmantorpsrevyn. Hon underhöll med låtar till eget gitarrackompanjemang och vi fick också se henne i full aktion i ett par av hennes revyroller.

Responsen från de närvarande har efteråt varit mycket positiv och föreläsarnas bildmaterial är utskickat till alla som var med!

Folkhälsogruppen/KPRs utvärdering av Inspirationsdagen!

Se bilder från Inspirationsdagen här!
Se underhållningen på video här!
Notis om inspirationsdagen införd i SMP!