SPF Kronobergsdistriktets Folkhälsovecka 16 - 20 maj 2022.

16-20 maj är det dags för SPF Seniorernas Folkhälsovecka igen. Målsättningen är att inspirera till aktivitet och rörelse och öka kunskapen om vägen till ett hälsosamt liv och åldrande. Alla seniorer välkomna inte bara medlemmar!!

FÖRBUNDETS PROGRAM
Klicka här för att komma till Förbundets sida om Folkhälsoveckan!

KRONOBERGSDISTRIKTETS PROGRAM

Jessica Söderlund på Vårdcentralen Söder berättar om Äldremottagningar. Se videon här!

Sveriges Begravningsbyråers Förbund/Memento Service AB
Stockholm den 11 maj 2022

Sociala medier efter döden - Ditt digitala arv.
Efter döden finns den avlidnes sociala medier kvar. Anhöriga är ofta villrådiga inför hanteringen av de digitala kanalerna. ”Det är viktigt att lyfta detta innan döden”.
De senaste sex åren har vi erbjudit en tjänst för att hjälpa anhöriga att hantera bortgångnas konton på Facebook, Linkedin, Twitter och Instagram. De flesta väljer att stänga ner kontona, även om de på många plattformar kan göras om till minneskonton.
Detta är en stor fråga eftersom många är osäkra på vad som finns där, med all chatthistorik och annat. De flesta törs inte ha kvar kontona. Men det kommer nog att förändras. Det kan ju ligga hela skrivna böcker eller musikstycken som någon har lämnat efter sig på nätet.
Dödsannonser delas.
Många tycker att det är lämpligt att dela en anhörigs bortgång i sociala medier. Därför delas anhörigas bortgång i dag ganska ofta på sociala medier, som i många fall fungerar som ett forum för dödsannonser.
Se gärna på filmen och hur man hanterar det Digitala arvet!
Ulf Lernéus

Under coronapandemin gick dansen "Jerusalema" som en danspandemi över världen. Se Studieförbundet Vuxenskolans variant!
SVs Jerusalema i Lessebo och Växjö.

FÖRENINGARNAS PROGRAM
Alvesta