Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 3, 2022

Syftet med detta nyhetsbrev är att sprida information samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet som publiceras varannan månad, går ut till ambassadörer, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings- webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.

Vet du någon annan inom SPF Seniorerna som kan vara intresserad kan du klicka på "Tipsa en vän" ovan och skriva in deras e-postadress. Sprid gärna detta månadsbrev vitt och brett!
Två webbinarier att se
i efterhand

Två webbinarier under rubriken Tillsammans - mindre ensam har genomförts under maj månad.
I lust och nöd – ensam i tvåsamheten
Om att vårda sin partner i hemmet och den ofrivilliga ensamhet det kan leda till. Och den hjälp och det stöd en kan få. Medverkar gör representanter från NKA: Nationellt kompetenscentrum anhöriga, Anhörigas riksförbund, Bräcke diakoni och SPF Seniorerna.
Relationernas betydelse för vår hälsa och ensamhetens konsekvenser Ett samtal
med Anna Bennich, psykolog och författare, som sändes under SPF Seniorernas folkhälsovecka.
”Om jag hade vetat… Äntligen förstår jag varför livet blev kaos”
En rapport från Riksförbundet Attention visar att många som får en neuropsykiatrisk diagnos (npf) sent i livet har kämpat med svårigheter sedan barndomen utan att förstå varför. I boken Livsberättelser om adhd och autism berättar 13 personer om hur det är att få en npf-diagnos på äldre dagar. Boken ingår i projektet Äldrelyftet - åldras och må bra med adhd och kan beställas här!

Till hösten erbjuder vi ett webbinarium på detta tema:
Äldre med adhd och autism
Webbinarium 28 september kl 14-15:30
Medverkar gör Annika von Schmalensée, projektledare för Attentions projekt Äldrelyftet - åldras och må bra med ADHD samt två personer med egna erfarenheter av att leva med en neuropsykiatrisk diagnos. Mer information om webbinariet med länk för anmälan kommer i nästa nyhetsbrev och på vår hemsida efter sommaren.
Pengar från Socialstyrelsen
Sista ansökan för medel från Socialstyrelsen till aktiviteter i syfte att motverka ofrivillig ensamhet var 31 mars. Väldigt många ansökningar har kommit in vilket har försenat besked om beviljade medel. Men svar kommer vilken dag som helst.
Sommarkollo
Fler och fler distrikt arrangerar sommarkollo för äldre som lever ensamma. I år erbjuder till exempel SPF Seniorerna Östgötadistriktet sommarvistelse på stiftsgården Vårdanäs, Brokind. SPF Skaraborg arrangerar Sommardagar på vackra Lundsbrunn tack vare samverkan med Studieförbundet Vuxenskolan och medel från regionen.
Vad händer ute i föreningarna?
En enkät om hur man arbetar med ofrivillig ensamhet i våra 750 föreningar har mejlats ut till ordförande och sekreterare runt om i landet. Förhoppningen är att få många svar och en överblick om vad som är på gång när det gäller att motverka ofrivillig ensamhet och isolering bland äldre personer inom och utanför föreningarna. Men också vilka hinder och svårigheter som kan finnas.
Tillsammans – mindre ensam!
Vi samlar goda exempel på allt som görs runt om i landet.
Mejla eller ring och berätta!

Glad sommar!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam