Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet
Månadsbrev 7 - 2021

Syftet med detta månadsbrev är att sprida information samt ge inspiration, motivation och stöd i det fortsatta arbetet inom SPF Seniorerna med att minska ofrivillig ensamhet och motverka isolering bland äldre personer.

Månadsbrevet går ut till ambassadörer, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings- webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga. Det går även till föreningars och distriktens kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt!

Vet du någon annan inom SPF Seniorerna som kan vara intresserad kan du klicka på "Tipsa en vän" ovan och skriva deras e-postadress. Sprid gärna detta månadsbrev vitt och brett!
Sök bidrag till advents- eller julaktivitet för ofrivilligt ensamma äldre
Vi erbjuder 2 000 kronor i bidrag till föreningar som gör något extra för ofrivilligt ensamma äldre i sitt område eller stad. Det ska gå till en aktivitet som vänder sig till medlemmarna eller äldre som inte vanligtvis kommer till mötet och aktiviteter. Bjud på julfika med skinksmörgås, dans kring granen och julklapp, allsång med julsånger, skicka julkort till alla 80+, luciatåg med lussebullar på särskilda boendet. Fritt fram för trevliga och roliga initiativ!
Ingmar Skoog föreläser om äldre och ensamhet
Nästa föreläsare i vår serie Tillsammans - mindre ensam är Ingmar Skoog, psykiatriker och äldreforskare. Ingmar föreläser under rubriken Äldre och ensamhet utifrån den forskning som gjorts på AgeCap - Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet där han är föreståndare.
Sändningen med Ingmar Skoog har premiär torsdagen den 18 november kl 13 på www.spfseniorena.se och SPF Seniorernas Facebooksida.

Ingen länk skickas ut, det är bara att gå in och klicka på föreläsningen på någon av dessa sidor denna dag och tid eller i efterhand. Först ut var Barbro Westerholm, riksdagsledamot med ett gediget CV. Bägge föreläsningarna kan ses i efterhand på dessa sidor och på Youtube.
Patricia Tudor Sandahl om existentiella frågor sent i livet
De tredje föreläsningen i vår serie Tillsammans -mindre ensam premiärsänds 14 december kl 13 och blir ett samtal med psykologen, psykoterapeuten och författaren Patricia Tudor-Sandahl.

Patricia är ständigt aktuell och en populär röst i P1 genom Sommar och Vinter i P1 och Tankar för dagen. Hon har också skrivit ett 20-tal böcker om existentiella frågor.

Nu är hon aktuell med en miniserie i P1 där hon samtalar med sin dotter Rebecka, som är präst, om Livet, Kärleken och Döden med deras gemensamma kristna tro som grund. Alla avsnitt går att lyssna på som podd i Sveriges Radio play.
Diskriminerar vi vårt äldre jag?
I vår ungdomsfixerade tid riskerar äldre att diskrimineras både av omgivningen, samhället och av oss själva... Mind bjuder in till ett digitalt seminarium den 1 december kl 14-15:30 om hur attityder påverkar äldres psykiska hälsa.
Medverkar gör bland annat professor Marie Åsberg, äldreforskare Håkan Jönsson och SPF Seniorernas Marie-Louise Söderberg.

Allt du vill veta om att bli äldre
Forskare och experter från olika discipliner föreläser om åldrande i Utbildningsradions UR Samtidens serie: Allt du vill veta om att bli äldre. Ta del av den senaste forskningen om Alzheimers och andra demenssjukdomar, ensamhet, sex och kärlek och hur man kan få ett meningsfullt åldrande. Närmare tjugo olika kortare föreläsningar kan ses på www.urplay.se
Tema för samtalsträffar i din förening?
Kontakta gärna mig!

Marie-Louise Söderberg
Projektledare
Tillsammans - mindre ensam SPF Seniorerna