Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 3, 2023

Får du detta nyhetsbrev för första gången?

Sedan 2021 har nyhetsbrevet Tillsammans - mindre ensam skickats ut till ambassadörer, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings- webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt. Nu har vi uppdaterat adresserna så det kan vara många nya personer som får nyhetsbrevet. Välkomna!

Nyhetsbrevet vill sprida information, samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Ensamhet - så känns den
Den ideella föreningen Mind som verkar för psykisk hälsa lyfter temat ensamhet under veckan 12-18 juni. Då släpps antologin Ensamhetsuppropet – en antologi, 46 äldre vuxnas tankar om det som inte syns. I den finns en samling texter om ensamhet efter det upprop vi gjorde inom bland annat SPF Seniorerna 2022.

Antologin finns som pdf på nätet och går att läsa och att skriva ut.
I nöd och lust
Tisdag 20 juni kl 16-17.30 arrangerar Nationellt kompetenscentrum anhöriga (Nka) ett webbinarium som utgår från materialet som har tagits fram i projektet I nöd och lust. Projektet har arbetat för att synliggöra anhöriga som är 65 år och äldre som vårdar sin partner i hemmet. Inom ramen för projektet har man tagit fram material som kan användas i samtal med anhöriga med målet om att få fler att våga prata om det som kan vara svårt.
Om ensamhet i Studio 65
Studio 65 är ett program på SVT som också finns på SVTplay. Kända och okända 65 plussare berättar om sina erfarenheter och tankar om livet som äldre. Gripande livshistorier blandas med råd, forskning och inspiration. Snart tjugo avsnitt har spelats in på teman som: Är 70 det nya 50? Vikten av vänner, Sex efter 60 och nu senast om Hur botar man ensamheten.
Nationell strategi för att motverka ensamhet
SPF Seniorernas sakkunnig i ensamhetsfrågor deltog den 21 april i ett möte med ett åttiotal delegater från hela EU om hur vi kan motverka ensamhet och psykisk ohälsa. Vi fick ta del av senaste forskning och metoder för att motverka och förebygga ofrivillig ensamhet och psykisk ohälsa.

Nyckelorden för konferensen var folkhälsa, prevention och goda exempel på vad vi kan göra. Forskningsområdet är under utveckling och det behövs mer data, kunskap och metoder.
Vi behöver bygga upp en social infrastruktur och stärka social samverkan i samhället för att förebygga och upptäcka ensamhet bland våra medborgare. Första steget nu är att uppmärksamma frågan och sprida kunskap om ensamhet och dess konsekvenser för individen och samhället.

Docent Lena Dahlberg från högskolan i Dalarna i Sverige lyfte vikten av tillräckligt med utbildad personal som har tid för de boende inom äldreomsorg och boenden. Hon var noga med att vi inte ska stigmatisera äldre som ensamma. Riskfaktorerna ökar med ålder, men vi måste nyansera bilden av äldres ensamhet.
Det talades mycket om sårbara grupper, människor i alla åldrar med psykisk ohälsa, funktionsnedsättningar, dålig ekonomi och de som lever i socialt utanförskap. Vi behöver prevention och att identifiera personer i riskzonen och inkludera dem.

Ett viktigt samarbete för frågan har påbörjats inom EU och nationella strategier behövs. I Sverige har Socialstyrelsen fått uppdraget att ta fram en nationell strategi mot ensamhet till 2025.

Mötesglädje – appen som sprider glädje
Mötesglädje är en app framtagen av seniorer för seniorer. Appen gör det enkelt att skapa kontakt med likasinnade. Med hjälp av Mötesglädje kan du hitta någon att prata eller mejla med när du känner för det. Du kan anordna eller delta i aktiviteter och stämma träff digitalt eller ute på stan. Appen är kostnadsfri och finns att ladda ner från Google Play butik och App store
Minds äldrelinje
Minds Äldrelinje är en stödlinje där du kan prata om det som är viktigt här och nu. Du är anonym och det är en volontär som svarar. Volontärerna är utbildade i att lyssna utan att värdera, kritisera eller komma med oombedda råd. Ring 020-22 22 33. Samtalet är gratis.
Äldrelyftets slutkonferens
Attentions projekt Åldras och må bra med ADHD hade sin slutkonferens 26 maj. Läs mer om den och ta del av allt det material som tagits fram under projektet.
Allt gott och glad sommar!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam

För mer info och kontakt:
Marie-Louise Söderberg
Mejl: marie-louise@spfseniorerna.se