Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 5, 2023

Nyhetsbrevet Tillsammans - mindre ensam vill sprida information, samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år till ambassadörer från projektet Inte ensam, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings-, webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga inom SPF Seniorerna. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.
Debattartikel från SPF Seniorerna om att motverka ofrivillig ensamhet
Inför en nationell handlingsplan för att motverka ofrivillig ensamhet lyfter vi fyra områden som är särskilt viktiga för oss äldre.

1. Utbilda och ge vård- och hemtjänstpersonal tillräckligt med tid för att kontinuerligt kunna ge stöd och stimulans till äldre.

2. Förebygg ensamhet via primärvården. Samtal och social gemenskap på recept

3. Säkerställ att kommunerna motverkar ofrivillig ensamhet genom stöd till föreningsliv och tillhandahållande av lokaler och mötesplatser.

4. Öka kunskapen om ofrivillig ensamhet och dessa konsekvenser och stärk den sociala infrastrukturen i samhället.

Debattartikeln publicerades i Altinget den 24 augusti . Klicka på länken nedan för att läsa hela artikeln.

Ansök om pengar från Socialstyrelsen
Ansökan för 2024 öppnar den 1 november. Om ni vill ansöka om statsbidraget för 2024 behöver ni först ett ombud i e-tjänsten. Uppmaningen är att göra detta i god tid, men senast den 31 oktober, för att ni ska ha tid innan ansökan stänger.

Sista ansökningsdag är den 14 december 2023.

Tillsammans - mindre ensam
På SPF Seniorernas webbsida finns information, material och filmer till stöd och inspiration för arbetet med att motverka ofrivillig ensamhet bland äldre personer. Starta en grupp i din förening och börja gärna med studiecirkeln Tillsammans mot ensamhet www.spfseniorerna.se/aktiviteter/
Tillsammans-mindre-ensam/Inteensam/

På webbsidan finns också en ambassadörsutbildning som har tagits fram under projektet Inte ensam. Den är digital med instruktioner, filmer och webbinarier. Dessutom hittar ni nyproducerat stödmaterial och webbinarier att använda på möten och träffar.
www.spfseniorerna.se/aktiviteter/Tillsammans-mindre-ensam/kunskapsmaterial/

Lycka till och kontakta gärna mig för mer information och hjälp att komma i gång.

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam

För mer info och kontakt:
Marie-Louise Söderberg
Mejl: marie-louise@spfseniorerna.se