Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 4, 2022

Syftet med detta nyhetsbrev är att sprida information samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet som publiceras varannan månad, går ut till ambassadörer, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings- webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.

Vet du någon annan inom SPF Seniorerna som kan vara intresserad kan du klicka på "Tipsa en vän" ovan och skriva in deras e-postadress. Sprid gärna detta månadsbrev vitt och brett!
Ny termin, nya krafttag!
Av de 202 föreningar och stiftelser som beviljats pengar från Socialstyrelsen i syfte att motverka ofrivillig ensamhet bland äldre är hela 78 stycken SPF Seniorerna-föreningar. Det bådar gott för höstens föreningsarbete och aktiviteter.
Nya pengar att söka!
Socialstyrelsen utlyser nu nya pengar att söka för att motverka äldres ofrivilliga ensamhet. Sista dag för att ansöka är 3 oktober. För att läsa mer - klicka på länken nedan.
Medverkan i Almedalen
Undertecknad representerade SPF Seniorerna vid tre olika evenemang på temat ofrivillig ensamhet under Almedalsveckan.

Mind och Apoteket Hjärtats lunchsamtal om äldres psykiska hälsa med representanter från Psykologförbundet, Allmänläkarförbundet, socialdepartementet, Socialstyrelsen och PRO.

Rundabordssamtal om ensamhet – ett växande samhällsproblem. Representanter från kommuner (både politiker bl a Erik Slottner och tjänstemän), välfärdsföretag och samhällsfastighetssektor diskuterade hur äldre påverkas, fysiskt och psykiskt av ensamhet och hur vi kan motverka detta? Hur kan de som utvecklar och äger fastigheter ta en mer aktiv roll för att skapa miljöer som främjar gemenskap? På vilket sätt bidrar utformning och förvaltning av fastigheter till att motverka ensamhet?

Patientstödet Alzheimerguiden som skall lanseras i november presenterades för inbjudna. Alzheimerguiden skall ge kunskap, hopp och tillgång till andras erfarenheter efter en diagnos. Det kommer att vara ett kostnadsfritt, nationellt patientstöd. www.alzheimerguiden.se
Ny arena för äldres
psykiska hälsa

I mitten av juni medverkade SPF Seniorerna vid ett uppstartsmöte för en arena för samverkan och idéer kring hur vi kan lyfta, synliggöra och främja äldre personers psykiska hälsa.

Det ska ske under rubriken Kraftsamling för äldres psykisk hälsa, ett initiativ från Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention (NASP), Omvårdnadsinstitutet och Ing-Marie Wieselgren från SKR, Sveriges kommuner och regioner. Detta viktiga arbete fortsätter under hösten.

Att åldras och må bra med adhd och autism
Kajsa Edman, 70 år och Kenny Kvarnström, 70 år kommer under ett webbinarium samtala om tiden före – under – efter att de fått sin diagnos och om att det aldrig är för sent att få en diagnos. Samtalet leds av Annika von Schmalenseé, projektledare för Riksföreningen Attentions projekt Åldras och må bra med adhd och autism.
Välkommen till webbinarium, onsdag 28 september kl 14-15.30.

En rapport från Riksförbundet Attention visar att många som får en neuropsykiatrisk diagnos (npf) sent i livet har kämpat med svårigheter sedan barndomen utan att förstå varför. De har ofta haft en svår skoltid, ett utmanande arbetsliv samt svårigheter i familjeliv och relationer. Det har i sin tur lett till en sargad självkänsla, självmedicinering, ångest, depression, utmattning och ofrivillig ensamhet.
Det här händer i föreningarna
En enkät om SPF Seniorernas föreningars arbete med att motverka ofrivillig ensamhet och isolering bland äldre skickades ut innan sommaren. Av 739 föreningar besvarades den av 512, hela 69 procent. Mycket viktiga och intressanta svar har kommit in och är till stöd för vårt fortsatta arbete med frågan. Vi har nu koll på var och vad som är på gång runt om i landet. Tusen tack för era svar!

Mycket extra görs ute i våra föreningar för att motverka ensamhet. Trots pandemin har aktiviteter erbjudits ute, via telefon och digitalt och nu kan vi fortsätta att träffas fysiskt och inne med ansvar!
Tillsammans – mindre ensam!
Vi samlar goda exempel på allt som görs runt om i landet.
Mejla eller ring och berätta!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam

För mer info och kontakt:
Marie-Louise Söderberg
Mejl: marie-louise@spfseniorerna.se