Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 2, 2023

Syftet med detta nyhetsbrev är att sprida information samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet som publiceras varannan månad, går ut till ambassadörer, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings- webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.

Vet du någon annan inom SPF Seniorerna som kan vara intresserad kan du klicka på "Tipsa en vän" ovan och skriva in deras e-postadress. Sprid gärna detta månadsbrev vitt och brett!
Våga fråga – rädda liv
Den ideella föreningen Suicide Zero bjuder in till en digital Våga fråga-föreläsning för att förebygga självmord hos personer över 65 år. Varje dag tar en person över 65 år livet av sig i Sverige. Att ge medmänskligt stöd i en svår situation är viktigt. Det kan rädda liv.
Du får samtalsverktyg som gör att du känner dig trygg i att prata med en annan människa om svåra frågor.

Tid: torsdagen 4 maj kl. 18.00-19.30
Föreläsningen är kostnadsfri, men anmäl dig senast onsdag 3 maj klockan 12.00.

Många projekt landet runt för att motverka ofrivillig ensamhet
I alla våra 750 föreningar runt om i landet erbjuds social samvaro och gemenskap i form av månadsträffar, studiecirklar och en mängd olika aktiviteter. Detta är själva kärnan i SPF Seniorernas verksamhet. Vi vill motverka och lindra ensamhet bland äldre personer genom allt vi erbjuder och bidrar med.
Socialstyrelsen delar ut särskilda pengar/statsbidrag till projekt i syfte att motverka ensamhet bland äldre.

2020-21 fick 27 föreningar i åtta distrikt pengar för olika projekt. 2022 var det hela 78 föreningar i 16 distrikt som sökte och fick bidrag. Klicka här för att se vilka de var.

För inspiration, råd och tips kring att starta, driva och söka pengar till projekt, kontakta föreningar som fått medel.

Klicka här för att ta del av Socialstyrelsens sammanställning av alla projekt som fick medel under 2021.
En sammanställning för 2022 kommer till sommaren då vi också får veta vilka som fått medel för 2023.
Goda exempel på hur vi kan motverka ofrivillig ensamhet
En vanlig aktivitet i syfte ett motverka ofrivillig ensamhet är att ringa till medlemmar eller personer över 80 år i sitt område. Det är en första kontakt som kan leda till att personen kommer till gemenskap och aktiviteter eller kan hämtas för att kunna delta. I flera fall har medlemmar delat ut kort, brev eller aktivitetskataloger i brevlådorna hos äldre personer som inte är digitala eller medlemmar som vanligtvis inte kommer på möten. Klicka på länken nedan för att läsa mer om vad man kan göra och ta del av goda exempel på vad som görs ute i våra föreningar.
Aktivitetskataloger
Flera föreningar har tillsammans med sina kommuner sammanställt, tryckt, skickat och delat ut en aktivitetskatalog till alla över 65 år. I katalogen finns aktuell och värdefull information om alla träffpunkter, aktiviteter och föreningar med kontaktuppgifter.
Appen Mötesglädje invigs 4 maj
Nu är det mindre än en månad kvar till invigningen av appen Mötesglädje. Vi gläder oss och ser fram emot hur appen ska tas emot av landets seniorer.
Invigningen blir torsdagen den 4 maj, kl. 11.00.
Alla kan se invigningen via vår hemsida. Har du inte tid att se den i realtid så kan du se den i efterhand.

Efter invigningen börjar arbetet med att sprida, informera och marknadsföra appen. Vi vill ju självklart nå ut till så många seniorer som möjligt. Vi ses i Mötesglädje! Projektet finansieras av Allmänna arvsfonden.

Glad påsk, snart är det vår!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam

För mer info och kontakt:
Marie-Louise Söderberg
Mejl: marie-louise@spfseniorerna.se