Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 6, 2022

Syftet med detta nyhetsbrev är att sprida information samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet som publiceras varannan månad, går ut till ambassadörer, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings- webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.

Vet du någon annan inom SPF Seniorerna som kan vara intresserad kan du klicka på "Tipsa en vän" ovan och skriva in deras e-postadress. Sprid gärna detta månadsbrev vitt och brett!
Starta kontakt- och samtalsgrupper!
Välkommen att delta vid ett webbinarium torsdag 26 januari kl 14–15 (OBS! nytt datum). Få inspiration till att starta kontakt- och samtals-grupper. Nytt stödmaterial från SPF Seniorerna och erfarenheter från olika samtalsgrupper inom SPF Seniorerna runt om i landet kommer att presenteras. Anmäl dig direkt genom att klicka här!
Upprop kring ensamhet
– vad hände?

För ett år sedan gick SPF Seniorerna och den ideella organisationen Mind ut med ett upprop att skriva berättelser om ensamhet. Hur upplever du ensamhet, egna erfarenheter? Vad kan man själv göra för att bryta ofrivillig ensamhet?
Över 50 berättelser kom in till Mind som under året publicerat flera av dem på sin webbsida.
Nu kommer en antologi att sammanställas med många av berättelserna och intervjuer med sakkunniga inom området. Vi återkommer när antologin är färdig.

För att stärka anhöriga
Riksföreningen Äldres Hälsa har under snart tre år bedrivit Hälsoprojektet – för och av äldre med syfte att ta fram metoder och verktyg för att motverka ofrivillig ensamhet. Projektet som finansierats av Allmänna arvsfonden avslutas nu.
Följande material har tagits fram och går att beställa: Plötsligt kom ensamheten (intervjubok med nio röster om äldres ensamhet).
Vägar ur ensamhet (informationsbroschyr om ensamhet och hur den kan brytas).
Hälsoguiden (arbetsmaterial och studiecirkelmaterial till studiecirkeln Hälsocirkeln).
Game of health (inspirationsmaterial om digitala spel för äldres hälsa och välbefinnande).

Regeringen satsar pengar
För att stärka folkhälsan och minska konsekvenserna av ofrivillig ensamhet föreslår regeringen en treårig gemenskapssatsning som 2023–2025 uppgår till 300 miljoner kronor per år. Regeringen föreslår också att 50 miljoner kronor per år avsätts för att motverka ensamhet bland äldre under samma period.
Pengar skall bland annat gå till specifika insatser för äldre genom äldresamtal/hälsosamtal. Samtalen ska framför allt ske med äldre personer som inte har hemtjänst eller bor i särskilt boende.
Regeringen föreslår även att 5 miljoner kronor 2023 anslås för att kartlägga problematik med ofrivillig ensamhet och ta fram en nationell strategi inom området. Den nationella strategin är tänkt att kunna användas för att kraftsamla kring och förstärka arbetet med att förebygga och bryta ofrivillig ensamhet och isolering i flera samhällsgrupper. För 2024 och 2025 beräknas 25 miljoner kronor årligen avsättas för ändamålet.

God jul och
ett riktigt gott nytt år!

Tillsammans – mindre ensam.
Vi samlar goda exempel på allt som görs runt om i landet.

Under 2023 kommer dessa att publiceras på vår webbsida. Mejla eller ring och berätta!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam

För mer info och kontakt:
Marie-Louise Söderberg
Mejl: marie-louise@spfseniorerna.se