Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 4, 2023

Nyhetsbrevet Tillsammans - mindre ensam vill sprida information, samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet skickas ut sex gånger per år till ambassadörer från projektet Inte ensam, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings-, webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga inom SPF Seniorerna. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.
Seminarium om nytt förslag till nationell strategi för psykisk hälsa
Regeringen gav under 2020 Folkhälsomyndig-heten och Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram ett underlag för en ny nationell strategi inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Eftersom psykisk hälsa berör hela samhället, har totalt 26 myndigheter och flera andra aktörer ingått i uppdraget. Folkhälsomyndigheten och Social-styrelsen slutredovisar uppdraget till regeringen den 1 september 2023, genom ett samlat förslag till strategi med mål, prioriteringar och indikatorer för uppföljning.

I samband med det bjuder Folkhälsomyndigheten in till ett seminarium fredag 1 september kl 13-14:30, där förslaget presenteras. Delta på plats eller digitalt.
Vägledning för att minska ofrivillig ensamhet
Personer över 75 år är en av de grupper som oftast upplever ofrivillig ensamhet. Var tionde person i den gruppen känner att ensamheten påverkar deras mående negativt. Socialstyrelsen tog i slutet av förra året fram en vägledning för primärvård och äldreomsorg om hur problemet kan upptäckas och hur man kan arbeta för att förebygga och motverka ofrivillig ensamhet hos äldre.
Pengar till föreningar i SPF Seniorerna för att motverka ensamhet
I början av sommaren blev det klart att Socialstyrelsen delar ut 98 miljoner kronor i statsbidrag till föreningar runt om i landet för insatser som ska motverka ofrivillig ensamhet. Närmare 6,5 miljoner kronor av dessa fördelas till 88 föreningar i SPF Seniorerna.
Debattartikel om ensamhet
SPF Seniorerna i Altinget: "Ofrivillig ensamhet kan vara ett hot mot både den fysiska och psykiska hälsan. SPF Seniorerna ser fyra områden där förbättringar måste ske när den nya nationella strategin mot ensamhet tas fram."
Lycka till med allt som händer ute i föreningarna i höst, glöm inte - att vi finns och allt vi gör motverkar ensamhet!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam

För mer info och kontakt:
Marie-Louise Söderberg
Mejl: marie-louise@spfseniorerna.se