Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 1, 2024

Nyhetsbrevet Tillsammans - mindre ensam vill sprida information, samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet skickats ut fyra gånger per år till ambassadörer från projektet Inte ensam, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings-, webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga inom SPF Seniorerna. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.
Ensamhet i siffror
Var fjärde person upplever besvär av ensamhet, för personer över 85 år är siffran ännu högre.

Enligt Folkhälsoenkäten 2022, uppger 23,1 procent, alla åldrar, att de har lätta besvär av ensamhet och isolering. Det är knappt en fjärdedel av Sveriges befolkning. Andelen ökar efter 85 år. Då uppger 36 procent att de upplever lätta besvär av ensamhet och isolering. Fler kvinnor än män (41 resp 27,8 procent). Andelen som upplever svåra besvär är cirka 3 procent i alla åldrar. Dock finns det skillnader mellan könen. Kvinnor har mer besvär än män och deras besvär ökar efter 85 år. (till 3,6 resp 1,5 procent). Cirka 10 procent har ingen att dela sina innersta känslor med och anförtro sig åt, oavsett ålder, enligt samma enkät. Nästa folkhälsoenkät kommer att genomföras 2024.

Enligt Statistiska Centralbyrån, SCB:s undersökning Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2023 med personer som har hemtjänst eller bor i särskilt boende över 65 år, svarade 12 procent av dem med hemtjänst och 19 procent av dem som bor på Säbo att det händer att de besväras av ensamhet.
Var tredje person, 900 000, 60 år och äldre bor i ensamhushåll. Det motsvarar 35 procent av hela gruppen 2,6 miljoner över 60 år.

Ensamhet på agendan
Nationellt
Regeringen har gett Folkhälsomyndigheten i uppdrag att genomföra en kartläggning i syfte att utveckla kunskapen om ofrivillig ensamhet och dess konsekvenser. Utifrån kartläggningen ska sedan ett förslag på en nationell strategi för arbetet med att förebygga och motverka ofrivillig ensamhet tas fram. Syftet är att intensifiera arbetet mot ofrivillig ensamhet, att skapa förutsättningar för ett stärkt och utvecklat arbete inom området, såväl i samhället i stort som hos olika målgrupper, samt att bidra till att stärka förutsätningarna för ett inkluderande samhälle där ett relations- och gemenskapsperspektiv inkluderas i folkhälsopolitiken.
www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/03/uppdrag-till-folkhalsomyndigheten-att-ta-fram-en-nationell-strategi-mot-ofrivillig-ensamhet/

I världen
I början av december tillkännagav WHO en ny kommission mot ensamhet och för social gemenskap. Det är ett treårig internationellt initiativ där socialminister Jakob Forssmed invalts som den enda representant från Europa. www.who.int/groups/commission-on-social-connection

SPF Seniorerna representerade
i två viktiga projekt

Extra mor- och farföräldrar - tre generationer möts
Den ideella föreningen Svenska med baby, har tilldelats Arvsfondspengar för ett projektet vars mål är att bidra till ökad inkludering av små barn (0-2 år) till föräldrar som är nya i Sverige eller utlandsfödda. Detta ska göras genom att utveckla en metod med språkträningsgrupper där svensktalande personer 65 år eller äldre är volontärer. Projektet ska därigenom bidra till ökad integration, redan vid tidig ålder, skapa generationsöverskridande möten samt minska ofrivillig ensamhet bland äldre personer. SPF Seniorerna finns med i referensgruppen till projektet.
www.svenskamedbaby.se/

Åldrande, ensamhet och psykisk hälsa, att förstå sambandet och möjliggöra förändring
SPF Seniorerna finns också med i Aging Research Center på Karolinska institutet forskningsprojekt REALM: Research programe on Aging, Loneliness, and Mental health: understanding and enabling change. Projektet ska bland annat undersöka ojämlikheter i riskfaktorer och konsekvenser av ensamhet, med fokus på orsakssamband och utveckla ett instrument för att bedöma ensamhet för utövare samt ta fram ett utbildningsprogram för vårdpersonal. Klicka här för att läsa mer om projektet.

Nätverk för att stoppa ofrivillig ensamhet
NSOE: Nätverket Stoppa Ofrivillig Ensamhet, arbetar för socialt välbefinnande i alla åldersgrupper. Det är en nationell plattform för samverkan och kunskapsutbyte i arbetet med att minska ofrivillig ensamhet och främja socialt välbefinnande.
Starta samtalsgrupper
Ett inspirationsmaterial framtaget för SPF Seniorerna finns för att starta och leda samtalsgrupper i föreningarna. Det finns att beställa i vår webbshop och att skriva ut från vår webbsida.

Låt er inspireras av SPF Seniorerna i Ullevi i Göteborg som startat en samtalsgrupp utifrån Barbro Westerholms bok Bort med ålderismen. Livsberättargrupper har startats i bland annat SPF Seniorerna Maria Högalid, Stockholm och SPF Seniorerna Tunasol i Sollentuna. Lycka till!

Vänner sökes
Ewa, Adam och Björn är ensamma. De liksom tusentals andra i Sverige saknar en vän. De vågar bryta tabut och pratar om skammen, om drömmarna, men också om hopp. Se Gustav Ahlgrens nya dokumentär Vänner sökes på SVT play (44 minuter).
God fortsättning på 2024!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam

För mer info och kontakt:
Marie-Louise Söderberg
Mejl: marie-louise@spfseniorerna.se