Nyhetsbrev från SPF Seniorerna
Om ditt nyhetsbrev ser konstigt ut i din e-postklient, klicka här.
Tillsammans – mindre ensam
SPF Seniorerna motverkar ofrivillig ensamhet och isolering

Nyhetsbrev 5, 2022

Syftet med detta nyhetsbrev är att sprida information samt ge inspiration, motivation och stöd i arbetet inom SPF Seniorerna för att minska ofrivillig ensamhet och motverka social isolering bland äldre personer.

Nyhetsbrevet som publiceras varannan månad, går ut till ambassadörer, styrelser för distrikt och föreningar, utbildnings- webb- och hälsoansvariga samt rekryterings- och marknadsansvariga. Det går även till föreningars och distrikts kontaktadresser. Förhoppningen är att det skall spridas till så många som möjligt.

Vet du någon annan inom SPF Seniorerna som kan vara intresserad kan du klicka på "Tipsa en vän" ovan och skriva in deras e-postadress. Sprid gärna detta månadsbrev vitt och brett!
Inspirerande film
Dokumentärfilmen Leva tills jag dör hade premiär på bio i slutet av september. Den är ett gott exempel på hur rolig, mänsklig och kreativ den sista tiden i livet på ett äldreboende kan vara. En film som inspirerar till diskussion och utveckling av kvaliteten av vår äldreomsorg.
Webbinarium om äldre med adhd och autism
Webbinariet Äldre med adhd och autismdiagnoser från tidigare i höst, finns inspelat och går att se via vår hemsida.
Kunskap om äldre med
psykisk ohälsa

Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa, NSPH:s projekt Åldras och må bra, avslutades med en konferens där rapporten Se mig hela livet! Om äldre med psykisk ohälsa och äldre anhöriga samt en fakta- och arbetsbok om strategier för att åldras och må bra presenterades. Ett material för samtalsövningar samt en webbaserad introduktionskurs om åldrande och psykisk ohälsa är också resultat av projektet. Läs mer på www.hjarnkoll.se
För att stärka anhöriga
“I nöd och lust” – är ett treårigt projekt som drivs av Bräcke diakoni och finansieras av Allmänna arvsfonden. Syftet med det är att stärka personer över 65 år som stöttar eller vårdar sin partner i hemmet.

Nu finns filmer och samtalsmaterial framtaget av och med anhöriga själva. Det går att läsa mer om och ladda ner på länken nedan. Boka redan nu in 30 mars 2023 då projektet kommer att ha sin slutkonferens.
Äldre män pratar inte om livet
Ta del av resultatet av (H)järnkolls suicidpreventiva projekt Vi pratar om livet – män 70+ som nu avslutats. Kom och lyssna till forskare, praktiker och samtalsledare som delar med sig av sina resultat, kunskaper och erfarenheter från projektet.

Konferens fredag 11 november kl 9–16:30 i
Z-salen på ABF-huset i Stockholm eller digitalt.
Starta en livsberättargrupp
SPF Seniorerna erbjuder en tvådagars utbildning för att leda livsberättargrupper. Först ut är Stockholmsdistriktet: 8–9 december. Krav är att du är van att leda och hantera grupper och är intresserad av människors livsberättelser.

Utbildningen leds av Marie-Louise Söderberg, sakkunnig ensamhetsfrågor, som har lång erfarenhet av metoden och av att utbilda gruppledare.
Anmäl intresse via e-post: marie-louise@spfseniorerna.se
Antalet platser är begränsade. Först till kvarn!
Webbinarium om samtalsgrupper
SPF Seniorerna vill ge inspiration till att starta samtalsgrupper på ett webbinarium som hålls torsdag 15 december kl 14-15.

Olika samtalsmaterial och erfarenheter från samtalsgrupper kommer att presenteras.

Vik datumet i kalendern redan nu, mer information kommer närmare inpå webbinariet.
Tillsammans – mindre ensam!
Vi samlar goda exempel på allt som görs runt om i landet.
Mejla eller ring och berätta!

Marie-Louise Söderberg
Sakkunnig ensamhetsfrågor
Tillsammans - mindre ensam

För mer info och kontakt:
Marie-Louise Söderberg
Mejl: marie-louise@spfseniorerna.se