Tips till SPF Seniorerna-föreningar i coronatider

Tipsen nedan togs fram när situationen såg annorlunda ut. Men många av tipsen är fortfarande användbara.

Kontaktkedjor för att minska isolering

• Telefonkedjor i föreningar, ring runt och se hur alla har det, någon som behöver hjälp med något, eller bara prata. Man kan dela in sig i smågrupper kanske så varje grupp har telefonkontakt med 5-10 personer. Inte minst för de som inte behärskar digitala verktyg kan telefonsamtal vara ett stöd.

• Det går också utmärkt med sms- och digitala kedjor bland medlemmarna för att förhindra att man blir helt isolerad när ingen hälsar på. Kom ihåg att det är en lika rolig aktivitet för den som ringer som för den som svarar.

Digitala möten och digitala aktiviteter
• Telefonkontakt är bra men ibland är det trevligt att också se den man pratar med. Då kan videosamtal och digitala möten vara ett alternativ. Det passar lika bra för enskilda som vill ha kaffestund med en bekant eller för mindre samtal i grupp. I Japan är det en stor trend att äta lunch eller middag tillsammans via internet. Laga vad du vill och kontakta en vän så har ni båda sällskap till maten.

• SPF Seniorerna har startat en Facebook-grupp för seniorer som vill samtala över nätet, om allt mellan himmel och jord. Klicka här för att komma till gruppen.

• Håll även utkik efter råd och tips på vår vanliga och öppna Facebook-sida: https://www.facebook.com/spfseniorernasverige/

• En del av föreningarnas studiecirklar kan gå att genomföra med webbmöten, exempelvis bokcirklar eller andra ämnen där deltagarna har sitt studiematerial hemma.

• För att genomföra ett videosamtal letar du upp din kontakt och väljer video/Facetime. För digitala möten med flera deltagare finns det flera kostnadsfria appar som du kan använda: Facebooks Messenger, Skype, WhatsApp och Viber är några exempel.
Klicka här för att ta del av Studieförbundet Vuxenskolans information om digitala verktyg för möten
Appar hittar du i Google Play eller App Store

• Stängt gym och inga ensliga promenadstråk i närheten? Ni kan ändå hålla igång hemma. Bestäm dagar/klockslag tillsammans med dina idrottskamrater eller föreningsvänner då ni genomför ett pass hemma. Se t ex. Madeleine Månssons övningar på senioren.se: https://www.senioren.se/author/madelein-mansson/
För att gör det extra trevligt så använd gärna gruppsamtal på Skype/Messenger så att ni kan prata med varandra under passet. Det finns också många videotips på Youtube för att motionera i hemmet.

Passa på att umgås och träffas utomhus

Klicka här för att läsa mer om vad man ska tänka på när man träffas utomhus

• Tipsrundor och quiz: Gör en traditionell tipsrunda med frågor på papper och be deltagarna att mejla eller sms:a in svaren (glöm inte att plocka ner frågorna i efterhand). För de som är mer digitalt bevandrade finns det också olika quiz-appar att använda sig av.

Hjälp och stöd i vardagen med t ex handla mat, gå till apoteket, take-away
• Handla mat, mediciner och andra förnödenheter går ofta att göra via nätet och få det levererat hem för ingen eller mycket liten kostnad. I stort sett alla stora matkedjor erbjuder handling och hemkörning. Här kan ni som är mer vana att handla på nätet hjälpa andra föreningsmedlemmar som inte själva är så digitalt bevandrade. Här hittar du en översikt med exempel på matvarubutiker som finns online: http://ikarantan.se/

• Ta kontakt med lokala mataffärer och fråga om de kan införa speciella tider då bara seniorer och riskgrupper får handla. Ni kan också fråga om lokala mataffärer kan ordna med hemkörning för seniorer, en eller två dagar i veckan exempelvis. Informera vidare i föreningen om hur matinköp kan underlättas. Hemköp har sammanställt en lista över vilka av deras butiker som infört en seniortimme. Listan uppdateras löpande och du hittar den här:

• Kontakta apotek och se vilka möjligheter det finns praktiskt att hämta ut medicin åt andra. Kan recept förnyas via telefonsamtal med vårdcentral eller nätdoktorer istället för att gå på läkarbesök?

• Det finns många initiativ där frivilliga vill hjälpa äldre med exempelvis mathandling, rasta hundar eller uträtta andra ärenden. På Facebook har det startats ett flertal grupper medan andra sätter upp lappar i trapphuset. I föreningen kan ni underlätta för de som inte är digitala att komma i kontakt med personer som kan hjälpa dem på olika sätt. Behöver du hjälp och bor i ett flerfamiljshus kan du sätta upp en egen lapp på din ytterdörr att du behöver handlingshjälp. På vissa orter kan man kostnadsfritt få hjälp med att handla mat av Röda Korset el Svenska Kyrkan.

• Restauranger med hemkörning. Många restauranger erbjuder nu hemkörning. Tipsa medlemmar om vilka restauranger som erbjuder detta i kommunen och kontaktuppgifter till restaurangerna, även telefonnummer för de som inte har internet.

• Vissa kommuner har inrättat olika former av hjälp/informations-linje som seniorer kan ringa till med anledning av coronaviruset. Tipsa medlemmarna om en sådan finns i er kommun.

Har du fler tips på vad man kan göra i föreningarna – hör av dig till oss!
Hör av dig till SPF Seniorernas förbundskansli med era bästa tips på vad föreningar kan göra i detta läge för att minska ensamhet och för att hjälpa andra, så sprider vi dessa vidare i organisationen. 08-692 32 50 eller info@spfseniorerna.se