Tips till seniorer i coronatider: traditionella aktiviteter

Tipsen togs fram när många av våra aktiviteter låg nere. Men tipsen på meningsfulla saker att fylla dagarna med är fortfarande användbara. De flesta tipsen kommer från SPF Seniorernas medlemmar.

Tips från våra medlemmar

• Läs en bok, kanske har du någon ny i hyllan eller kan läsa om en favorit. Många bokhandlare har hemsidor där du kan köpa böcker nätet. Prova till exempel akademibokhandeln.se eller adlibris.se.
  • Träna framför tv:n varje vardagmorgon på SVT 1 där träningsexperten Sofia Åhman tipsar om träningsformer som går att utföra hemma.
    Finns också på SVT Play.
  • Adlibris säljer garn via nätet också. På de flesta garntillverkarnas sida kan du också köpa garn och hitta stick- och virkbeskrivningar gratis. Prova till exempel jarbo.se eller hobbii.se. På hemsidan panduro.se kan du beställa ur hela deras sortiment av pysselmaterial.
  • Skriv en receptbok med dina egna eller kanske din mammas eller mormors bästa recept. Skriv för hand eller i datorn. Ta bilder på maten/baket eller kanske på det gamla handskrivna ursprungsreceptet. Receptboken blir en perfekt födelsedagspresent eller julklapp till barn, barnbarn eller vänner.
  • Bygg pussel, lägg patiens eller spela sällskapsspel.
  • Ta en promenad men tänk på att hålla avstånd från andra. Bor du i ett tättbefolkat område kanske tidig morgon kan vara en bra tid att promenera på.
  • Passa på att städa vinden/förrådet. Sortera gamla foton. Rensa garderoben, sortera, laga och förbered påsar som kan lämnas till återanvändning/återvinning.
  • Plantera om blommor eller ägna dig åt trädgårds- eller balkongbestyr. Har du inte odlat så mycket tidigare, finns det många tips på nätet oavsett om man har balkong eller trädgård: odla.nu, blomsterlandet.se, alltomtradgard.se samt odlingspoddar som Trädgårdssnack och Odla med P1.
  • Testa att laga nya maträtter eller bakverk.
    Klicka här för att läsa recept på Senioren.se
  • Skriv eller läs en novell/bok.
    Klicka här för att läsa skrivtips på Senioren.se  (Här finns också mycket läsning, bland annat vinnarbidrag i tidningens novelltävlingar.)
  •  Om du känner stress och oro kring coronautbrottet kan det kännas bra att prata med någon som förstår dig och kanske kan svara på dina frågor. Röda Korset har startat en specifik stödtelefon i samband med coronautbrottet som du kan ringa. Om du är över 65 år kan du även ringa till Äldrelinjen som erbjuder medmänskligt stöd, och någon som lyssnar. Äldrelinjen är bemannad av utbildade volontärer och kostar endast en markering.
    Klicka här för att få mer information Äldrelinjen
    Klicka här för att läsa om Röda Korsets stödtelefon

Har du fler tips på vad man kan göra hemma – hör av dig till oss!
Hör av dig till SPF Seniorernas förbundskansli med era bästa tips på vad man som enskild kan göra på hemmafronten i detta läge för att minska ensamhet och för att hålla igång, så sprider vi dessa vidare i organisationen.
08-692 32 50 eller info@spfseniorerna.se