Flerdagsresor

BRA ATT VETA – VÄRT ATT NOTERA

Som resekund har du ansvar för att ditt fysiska och psykiska skick är lämpligt för den valda resan.
Flerdagarsresor innebär med övernattning.
Transportmedel kan vara flyg, tåg, buss eller båt.

Här till vänster ser du vilka resor som föreningen erbjuder

BRA ATT VETA – VÄRT ATT NOTERA
- För resor gäller avbeställningsregler som kan framgå av resebeskrivningen. Det är viktigt att avbokningar görs till expeditionen! Det tas i regel ut en avbokningsavgift, som ökar stegvis fram till avresedagen. Den som vill gardera sig mot denna kostnad bör teckna avbeställningsskydd eller reseförsäkring, om inte sådan ingår i den egna hemförsäkringen. Skäl till krav på ersättning via avbeställningsskydd eller försäkring ska styrkas med läkarintyg.

- Betalning av resor görs till föreningen som för andra aktiviteter, om inte annat framgår av resebeskrivning i informationsbladet. Om medlem önskar betala med kort för resa, där betalning normalt ska ske till föreningen, ska uppgift om betalningssätt lämnas till expeditionen.

- Vid resor till EU-länder bör du ta med europeiskt sjukförsäkringskort. Det berättigar till nödvändig medicinsk vård i det allmänna sjukvårdssystemet på samma ekonomiska villkor som för landets egna invånare. Detta kort utfärdas av Försäkringskassan och har begränsad giltighetstid. Beträffande vaccinationspass inom EU, och negativt covidtest, kontrollera alltid vad som gäller för din resa.

Föreningen försöker alltid träffa överenskommelser som innebär att medlemmarna inte ska behöva betala dricks till chaufförer, guider etc. under resor. Av olika skäl går det inte alltid att säkerställa att detta önskemål uppfylls. Behovet av att som resenär själv betala dricks kan alltså variera från fall till fall.

OBSERVERA!

Har du anmält dig till en resa och inte betalt senast sista betalningsdag är du betalningsskyldig för resan ändå. Man kan alltså inte bara låta bli att betala i tron att detta skulle betyda att man blir avbokad. Ångrar du din anmälan för resan måste du i god tid innan sista betalningsdag avboka resan.
Blir du sjuk och inte kan delta på resan är du fortfarande betalningsskyldig om sista betalningsdag är passerad. Man kan mot läkarintyg anmäla till sitt försäkringsbolag och ansöka om ersättning för den resa man måste betala men inte kan deltaga i.