Föreningens historik

SPF Sankt Olof avd. 153 bildades den 9 juni 1967 vid ett möte på Sankt Olofs hotell. Initiativtagare var kronojägare Carl Gustav Mårtensson som också blev föreningens första ordförande.

SPF Sankt Olof är idag föreningen för dig som, under trivsamma former, vill träffa andra glada seniorer till en god måltid med underhållning eller dans. Det är samma måtto som när föreningen bildades.

Redan från början var resor och utflykter viktiga för föreningens medlemmar. Första resan gick till Frostavallen redan samma år som föreningen bildades och har följts av många resor därefter. Ansvariga för resorna var Folke och Ally Svensson under många år. Likaså var dans med förtäring en viktig programpunkt. Och det skulle vara till riktig orkester, inte inspelad musik. Medborgarhuset var föreningens mötesplats, precis som idag. Som en lustig notering över tidens gång, så kostade ålagillet i början 10 kr och i det priset ingick dessutom en bäsk.

Tidigt börjades det att spela boule och egen bana anlades vid sekelskiftet med Gunnar Bladh som drivande kraft. Andra aktiviteter var gymnastik och stavgång. Vidare var traditionen med sommarfest på Kulla Nöjesplats tidigt med i programmet. En annan tradition är julkonserten med Spjutstorps Badorkester som startade i Medborgarhuset 2002 och fick sedermera flytta till Rörums kyrka.

Det är bara att konstatera att dagens förening bygger på starka traditioner som även idag ger de aktiviteter våra medlemmar efterfrågar, vilket vi konstaterar genom regelbundna medlemsenkäter.

Föreningen har under åren haft följande ordföranden:

Carl Gustav Mårtensson 1967-69
Helge Lindroth                 1969-75
Gustav Nilsson                1975-77
Johan Nilsson                  1977-80
Gunni Nilsson                   1980-90
Agne Mårtensson             1990-99
Greta Bengtsson              1999-04
Alvar Nilsson                     2004-05
Uno Olsson                       2005-10
Wiggo Komstedt               2010-11
Gertrud Knast                   2011-18