Program hösten 2015

MEDLEMSMÖTEN kl 12.00

Torsdagen 17 september Apelgårdens kyrka Kållered.
Lars O. Carlsson berättar och visar bilder om Göteborgs gatunamn och varifrån namnen kommer.

Torsdagen 15 oktober Johanneskyrkan Lindome
SPF-kören Treklangen underhåller

Torsdagen 12 november Apelgårdens kyrka Kållered.
Gravallvarliga gravvalv. Ett humorfyllt föredrag av Lennart Palm (känd från Melodikrysset i radion)

Torsdagen 10 december, terminsavslutning med jultallrik Johanneskyrkan, Lindome.
Bindande anmälan senast 1 december till Bengt Jinfäldt tel 795 14 21,
mobil 0705 58 27 05 eller mail till " bejing@tele2.se" .
Avgift 100 kr / person att betalas på plats.
Lucior och stjärngossar från Stjärnans förskola sjunger för oss, succén från i fjol!

STUDIEBESÖK kl 11.00

Anmälan senast en vecka innan studiebesöken till Roland Svärdegård
tel 99 07 06 .
Avgift enl. nedan betalas vid anmälan eller vid besöket.

Torsdagen 24 september
Ett annorlunda och spännande studiebesök hos Derome Trä o Nostalgi-
museum (www.derometramuseum.se). Samåkning ca 4 mil söderut där
vår guide Erling hälsar oss välkomna.
Avgift 50:- Kaffe o fralla 40:- alt lunch 108:-.

Tisdagen 20 oktober OBS dag!
Vi besöker Åby Travet (lunchtrav) i Mölndal. Se rafflande upploppsstrid bekvämt
från läktarplats inomhus.
Avgift 98 :- inkl lunch, inträde o program.

Torsdagen 19 november kl 12.00, OBS tid!
Buss linje 100 ca kl.10.30 tar oss från Nils Ericson terminalen i Göteborg till Borås Textilmuseum. Guide informerar om dåtid och nutid avseende en lång industriepok. Avslut i form av en gemensam lunch vid intilliggande Restaurang The Company kan vara trevligt.
Avgift 40:- exkl bussbiljett och frivillig lunch.

HÖSTRESA

Till Bjärehalvön torsdag den 3 september 2015.
Anmälan senast den 2 augusti 2015 till Barbro Nicklasson, tel 031-99 53 60,
0707-57 12 34 eller barbro.niklasson@telia.com
Pris: 795 kronor
Påstigning: Kållered Busstation klockan 7:30
Lindome Coop Nära klockan 7:40
Hemma: ca klockan 20:30
Faktura: skickas från researrangören Rolfs Flyg och Buss.
Resenären ombesörjer betalning till researrangören.
Resevillkor: se researrangörens hemsida www.rolfsbuss.se
Detaljerat program
Resan går i naturens och kulturens tecken. Under dagen får vi bekanta oss med två välkända kvinnor. Vi besöker väveriet Märta Måås Fjetterström samt operasångerskan Birgit Nilssons hem.
På vägen söderut besöker vi först Lizzies Café där vi serveras kaffe och smörgås.
Därefter fortsätter vi mot Båstad och det anrika väveriet Märta Måås Fjetterström. Såväl mattor som vävnader produceras än idag helt för hand i ateljén. Vår guide berättar mer om textilkonstens mest välkända namn och vi får tillfälle att se oss omkring.
Efter vårt besök i Båstad åker vi sedan vidare till Båstads Golfklubb där vi intar en god lunch.
Efter lunchen åker vi vidare mot Hovs Hallar, där Hallandsåsen och havet möts på ett
dramatiskt sätt.
I den idylliska orten Torekov spenderar vi därefter lite tid på egen hand innan vi besöker Västra Karup kyrka där Birgit Nilsson ligger begravd.
I Svenstad får vi följa med in i den berömda operasångerskans föräldrahem och besöka Birgit Nilssonmuseet med mängder av minnen både från hennes barndom och hennes fantastiska karriär.
Under besöket på museet serveras vi kaffe och kakor på gårdens café där bakverken är hämtade från "La Nilssons" egen receptskatt!

KULTURTRÄFF kl 14.00 i Kållereds församlingshem
SPF Seniorerna Sagsjön i samarbete med Kållereds Församling.

Torsdag 1 oktober kommer Marie Hjalmarsson Engelke att berätta om
Sophie Elkans liv genom brevväxling med Selma Lagerlöf.

Torsdag 26 november kommer Kristina Ulstein från Stadsbyggnadskontoret i Mölndal att informera om Mölndals framtid.