Besök på Bjärehalvön

• Olof, Roland och Birgit
  • Livsnjutarna Boris och Barbro
  • Rut och Göran
  • Det ser ut som man har vissa problem med skånskan vid guidningen i Birgit Nilsson barndomshem
  • Här njuter man av Birgit Nilssons sång
  • Märta Måås Fjetterströms väveri
  • Torekovs hamn
  • Olof, Roland och Birgit
  • Livsnjutarna Boris och Barbro
  • Rut och Göran
  • Här njuter man av Birgit Nilssons sång
  • Märta Måås Fjetterströms väveri

Höststart med resa

Den 3 september hade vår reseansvarig Barbro Niklasson samlat 34 medlemmar i vår förening till en dagstur med Rolfs buss till Bjärehalvön.
Första stoppet gjordes vid Lizzies Cafe för morgonfika. Vi hade då möjlighet att gå en trappa upp till Gallerian där det fanns många annorlunda och fina ting. Nästa anhalt var Båstad och Märta Måås-Fjetterströms mattväveri och utställning. Vi fick höra historien om denna driftiga kvinna samt beskåda dessa vackra men ack så dyra mattor. Efter fri promenad i samhället åkte vi till Golfrestaurangen för lunch. Vid Hovs Hallar fick vi också fritt ströva omkring och njuta av den vackra utsikten innan färden fortsatte till Torekov, där vi gjorde ett kort stopp för glass. Därefter fortsatte vi till resans huvudattraktion – Birgit Nilssons barndomshem och museum, som besöks av människor från hela världen. Varför de gör det var lätt att förstå – helt fantastiskt. Före hemfärden blev vi undfägnade med kaffe och dopp i cafeterian.
Vi hade tur med både vädret och guiden Thord, som informerade under resans gång om allt som var värt att veta.

Sven Larsson