Intressanta fakta om stroke

Den 6 november lyssnade drygt 50 medlemmar på Professor Christian Blomstrand,
som gästade oss och talade om stroke och forskningen om denna vanliga sjukdom.
I dag drabbas 1 av 6 män och 1 av 5 kvinnor i världen och inte bara i välfärdssamhället utan sjukdomen är ett ännu större problem för dem, som lever i armod.
Det finns två typer av stroke - hjärnblödning ca 15 % och hjärninfarkt ca 85 %.
Forskningen, inom vilken vår föredragshållare är mycket aktiv, har kommit långt och
totalt minskar sjukdomen. Dock ökar levnadsåldern och att allt yngre åldrar drabbas gör att vi får räkna med en ökning i framtiden.
Några faktorer, som spelar in, är stress, matvanor, brist på motionmen även gener betyder en hel del. Övervikt, diabetes och högt blodtryck är också vanligt förekommande bland de drabbade. Han poängterade också hur viktigt det är att snabbt komma under behandling för att nå ett bra resultat.
Föredragshållaren talade också om rehabiliteringen, där rytm- och musikterapi är positiva faktorer. Tiden bara rann iväg men många frågor och inlägg från medlemmarna blev besvarade.
Barbro Olsson tackade för en givande och mycket intressant föreläsning med en blomma.
Mötet avslutades med kaffe.

Sven Larsson