Rundtur på Volvo Lastvagnar

Den 23 oktober besökte 38 medlemmar i vår förening Volvo Lastvagnar i Tuve.
Efter att Roland Svärdegård prickat av oss togs vi om hand av besöksguiden Thomas Persson, som på ett medryckande sätt under rundturen i denna enorma anläggning med 1800 anställda berättade om de olika turerna i lastbilstillverkning. Vi fick information om samt se det mesta från pressning av balkar till färdig lastbil. Hytterna tillverkas i dag i Umeå, men fr o m hösten 2015 finns även denna tillverkning i Tuve. 1927 tillverkades den första lastbilen med en motor på 28 hästkrafter i Lundbyverken. I dag tillverkas i Tuveanläggningen, dit man flyttade 1978, 60 lastbilar per dag för tung trafik och då med motorer upp till 750 hästkrafter. Lundbyverken lever vidare men nu med kontor och utveckling.
Utöver färdiga lastbilar distribueras 6500 containrar per år med packsatser till olika länder där fabrikerna monterar ihop bilarna själva. Totalt arbetar 80 000 personer inom Volvos lastbilsektor.
Alla var imponerade av vad de såg och fick höra – inte minst av den rena och tysta miljön med bl a en oas med olivträd och palmer samt en damm med fiskar.

Sven Larsson