RADIONOSTALGI

Vår nye ordförande i föreningen, Bengt Jinfäldt, hälsade 70-talet medlemmar välkomna till vårt marsmöte. Mötet började med kaffe och smörgåsar samt info om kommande studiebesök och vårresan.
Sedan tog Håkan Sandblad vid och berättade och lät oss lyssna på avsnitt från olika program från radions guldålder, som varade mellan 1925 – 65, då TV mer och mer tog över folkets intresse.
Den stora personligheten på Sveriges Radio i början var Sven Jerring, vilket han förblev i många år. Vem minns inte barnens brevlåda och alla idrottsreferat. Vi fick höra hans berömda referat från OS i Berlin 1936, då Sverige mötte Japan i fotboll . "Lubbe" Nordström rönte också stor uppmärksamhet med sina program om "Lort-Sverige" - det svenska folkhemmet, vilket vi också fick höra ett avsnitt från. Andra radioprofiler vi fick lyssna till var Sten Bergman, Per-Martin Hamberg, Astrid Lindgren och Bertil Perrolf. Håkan slutade med en riktig goding - Lennart Hyland i sitt program Hylands Hörna den kvällen, när han hade Gösta "Snoddas" Nordgren som gäst och denne gjorde succé med sin sång Flottarkärlek. Föredraget i sin helhet var mycket roande och intressant.
Mötet avslutades med lotteridragning. Nästa medlemsmöte blir 19 april i Johanneskyrkans Fritidslokal i Lindome då vår duktiga kökspersonal skall bjuda oss på en vårtallrik.

Sven Larsson